35. Gorzowskie Spotkania Teatralne

08-10-2018

Podziel się ze znajomymi
35. Gorzowskie Spotkania Teatralne
35. Gorzowskie Spotkania Teatralne
10 listopada /sobota/ godz. 19.00
Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp.

PAN TADEUSZ
Adam Mickiewicz

reżyseria: Rafał Matusz
scenografia: Aleksandra Szempruch

występują: Michał Anioł, Bartosz Bandura, Marta Karmowska, Teresa Gałła, Joanna Ginda, Bogumiła Jędrzejczyk, Mikołaj Kwiatkowski, Przemysław Kapsa, Anna Łaniewska, Jan Mierzyński, Edyta Milczarek, Karolina Miłkowska- Prorok, Atrur Nełkowski, Kamila Pietrzak-Polakiewicz, Bożena Pomykała – Kukorowska, Joanna Rossa, Krzysztof Tuchalski, Darian Wiesner, Cezary Żołyński

Sceniczna próba adaptacji wybranych wątków z „Pana Tadeusza” jest współczesną opowieścią o nas samych. Tekst Adama Mickiewicza w naszej teatralnej formie staje się podróżą po wadach, zaletach i przywarach narodowych w silnie podzielonej, wręcz spolaryzowanej Polsce. To nie spektakl – muzeum ani rekonstrukcja nieistniejącego świata, a podjęcie dyskusji o nas współczesnych na wskroś klasycznym tekstem, który każdy zna. To także spektakl o zagarnianiu dóbr narodowych, bezustannym przepisywaniu i rewidowaniu historii w zależności od aktualnych opcji politycznych. „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza zna każdy Polak… Czy aby na pewno?

czas trwania: 90 min

---------------------------------------------------

11 listopada /niedziela/ godz. 19.00
Teatr im. Aleksandra Sewruka w Elblągu

CUD MNIEMANY, CZYLI KRAKOWIACY I GÓRALE

autor: Wojciech Bogusławski
reżyseria: Emil Wesołowski

występują: Jacek Gudejko, Anna Suchowiecka, Krzysztof Kolba, Lesław Ostaszkiewicz, Alan Bochnak, Aleksandra Wojtysiak, Marcin Tomasik, Jacek Różański, Mikołaj Ostrowski, Teresa Suchodolska, Beata Przewłodzka, Marta Masłowska, Maria Makowska-Franceson, Jerzy Przewłocki, Artur Hauke, Irena Adamiak, Maria Semotiuk, Krzysztof Bartoszewicz, Mariusz Michalski, Adam Plewiński, Michał Żołyński, Piotr Boratyński, Piotr Szejn, Jerzy Michalski, Marta Bacajewska

Orkiestra Państwowych Szkół Muzycznych, tancerze i chórzyści.

Autorem Cudu Mniemanego jest Wojciech Bogusławski – ojciec sceny narodowej i teatru politycznego. Krakowiaków i górali uważa się za pierwszą polską operę narodową, do której muzykę napisał Jan Stefani.

W to przedsięwzięcie zostali zaangażowani wszyscy aktorzy elbląskiego teatru, orkiestra, tancerze i chór. Cud mniemany to pierwszy polski tekst, w którym nośnikiem narodowych treści jest nie szlachta, ale lud. Sztuka została okrzykniętą przez krytyków jako mistrzostwo aluzji. Wysoki poziom przedstawienia dopełnia bogata scenografia Tatiany Kwiatkowskiej, fenomenalna muzyka i tańce ludowe, nad którymi pracował reżyser i choreograf, Emil Wesołowski. Ten pełen dynamiki spektakl jest sztuką, która zapadnie w pamięci starszych, jak i młodszych widzów na długo

czas trwania: 120 min /z przerwą/
---------------------------------------------------

12 listopada /poniedziałek/ godz. 19.00
Teatr Polonia z Warszawy

ZAPISKI Z WYGNANIA

autor: Sabina Baral

adaptacja: Magda Umer i Krystyna Janda

reżyseria: Magda Umer

występują: Krystyna Janda i Janusz Bogacki z zespołem muzycznym w składzie: Tomasz Bogacki (gitara), Mateusz Dobosz/Paweł Pańta (kontrabas), Bogdan Kulik (perkusja), Marek Zebura (skrzypce)

„Zapiski z wygnania” to bardzo osobiste wspomnienia Sabiny Baral, dwudziestoletniej emigrantki roku 1968, która wyjechała razem z rodzicami.

„Ile cierpienia można znieść, zanim się nie oszaleje? Powychodzili z lasów, z dziur w ziemi, z szaf, piwnic i strychów, wyszli półżywi z obozów, wrócili z Syberii i Kazachstanu, do domu, do Polski. A potem, przez następne dwadzieścia trzy lata nie wyjechali (…). Chcieli mieszkać tutaj, tu, gdzie się urodzili ich rodzice i gdzie się urodziły ich dzieci – my. Po wojennej gehennie, po latach cierpienia i strachu, mimo wszystko jeszcze raz zadecydowali, że Polska to ich kraj.
I tych ludzi po 1968 roku Polska wyrzuciła”.

czas trwania: 100 min /bez przerwy/

---------------------------------------------------

13 listopada /wtorek/ godz. 19.00
Teatr Capitol z Warszawy

ZDOBYĆ, UTRZYMAĆ, PORZUCIĆ 2.
ROZSTANIA I POWROTY

scenariusz i reżyseria: Krzysztof Jaślar

odsada: Katarzyna Pakosińska, Katarzyna Żak, Olga Bończyk, Władysław Grzywna

„Miłość jest jak szyba… Stłuczonej nie skleisz, ale zawsze możesz wstawić nową!”

Jeżeli ktoś z Państwa nie widział jeszcze części pierwszej lub widział i jest ciekaw, co będzie dalej, to na zachętę parę słów o spektaklu. “Zdobyć, utrzymać, porzucić” to przede wszystkim muzyczno – kabaretowa opowieść o relacjach damsko – męskich. Część druga to temat niby poważny: „Rozstania i powroty”, ale proszę się nie niepokoić. Nie stawiamy żadnych trudnych pytań. Co najwyżej dajemy odpowiedzi, które mogą dotyczyć każdego udanego a zwłaszcza nieudanego związku. Tu ważna uwaga – żeby wrócić najpierw trzeba się rozstać. To działa niestety tylko w takiej kolejności i nie ma co protestować.

I jeszcze jedno… Będzie o punktach zapalnych takich jak… jednak dalej tematu nie rozwijamy, żeby nie zniechęcać. Jeśli nawet sprawa “roztrząsana” w przedstawieniu będzie bulwersująca, to proszę się nie martwić, przedstawimy ją jak piosenkę: lekko, łatwo, przyjemnie.

czas trwania: 120 min /z przerwą/
---------------------------------------------------

14 listopada /środa/ godz. 19.00
Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego z Zielonej Górze
KSIĘŻNICZKA NA OPAK WYWRÓCONA

autor: Pedro Calderón de la Barca
reżyseria: Robert Kuraś

występują: Alicja Stasiewicz, Joanna Wąż, Lech Mackiewicz, James Malcolm, Robert Kuraś, Radosław Walenda, Aleksander Stasiewicz

Napisana blisko cztery wieki temu hiszpańska komedia omyłek cieszy się do dziś powodzeniem w wielu teatrach nie tylko dzięki ponadczasowej i żwawej męsko-damskiej intrydze. „Ostrą” kreską zarysowane postaci, w polskiej wersji stworzonej przez poetę Jarosława Marka Rymkiewicza – urzekają pełną humoru kwiecistością języka, ale i wybiegającymi poza barokową ramę odniesieniami. Forma spektaklu nawiązuje do niezwykle barwnej epoki wędrownego teatru jarmarcznego, w którym wszyscy członkowie artystycznej trupy zajmują się wszystkim (łącznie z efektami muzycznymi) na oczach publiczności, a płeć aktora jest drugorzędna wobec płci granej przez niego na scenie postaci. Blisko stąd do znanej i popularnej konwencji commedii dell’arte, włącznie z jej żartobliwie rubasznym erotyzmem. W jaki sposób zaskakujące perturbacje i ciągłe zamiany postaci doprowadzą wreszcie zakochanego Roberta i jego wybrankę Dianę przed ołtarz? Akcja zmienia się jak w kalejdoskopie, a widzom gwarantuje ogromną dawkę zabawnych sytuacji i błyskotliwych, choć czasami ciętych i rubasznych dialogów. „Księżniczka na opak wywrócona” to teatr bez koturnów, skutecznie niwelujący nasze codzienne, trudne dylematy.

Czas trwania: 110 min /z przerwą/
---------------------------------------------------

15 listopada /czwartek/ godz. 19.00
Agencja CDN z Krakowa

RANNY PTASZEK
autor: Colleen Murphy
przekład: Mirosław Połatyński
reżyseria: Dariusz Taraszkiewicz

wystepują: Barbara Bursztynowicz, Włodzimierz Matuszak, Tomasz Ciachorowski

Mocna dawka humoru i ważne międzyludzkie sprawy, czyli prawdziwa czarna komedia. Dwa akty rozpięte na wielu emocjach – blisko życia, ludzkich ułomności, codziennych śmiesznostek i niespełnionych tęsknot. On i ona we własnej sypialni… Ale spokojnie, obejdzie się bez ekscesów, przecież to stare dobre małżeństwo. Rutyna, czasem znudzenie i zrzędzenie, dużo zaufania i szacunku, a do tego sporo wykrętów i szukania dziury w całym. Tempo akcji staje się zawrotne, gdy do sypialni tych dwojga wpada przez balkon cuchnący bezdomny. Ranny Ptaszek skłania do refleksji, co warto jest w życiu traktować ze śmiertelną powagą, a co z przymrużeniem oka; lub też: czy lepiej to robić samemu, czy jednak w parze…

Polecamy, zapraszamy! I nie zapomnijcie zamknąć na noc drzwi do domu!

czas trwania: 120 min /z przerwą/
---------------------------------------------------

16 listopada /piątek/ godz.19.00
Teatr Rampa z Warszawy

EVA

reżyseria: Joanna Szczepkowska

obsada: Dorota Osińska i Joanna Szczepkowska

Inspiracją do powstania spektaklu muzycznego „Eva” był nie tylko anielski głos jego bohaterki, ale również talent Doroty Osińskiej, często porównywanej do Evy Cassidy. Autorka i reżyserka nowego tytułu Joanna Szczepkowska dostrzegła również podobieństwa charakterów, gustów artystycznych i brzmień głosów jakie łączą obie artystki.

Czas trwania: 80 min
---------------------------------------------------




Komentarze


Na antenie Radia Plus

Wybierz miasto