Ważne odkrycie naukowców z UMCS w Lublinie

15-04-2020

Badacze z Katedry Biofizyki Instytutu Fizyki UMCS odkryli, że fotosynteza w roślinach napędzana jest nie tylko światłem, ale również ciepłem.

Podziel się ze znajomymi
Fotosynteza w roślinach napędzana jest nie tylko światłem, ale również ciepłem
Fotosynteza w roślinach napędzana jest nie tylko światłem, ale również ciepłem | www.umcs.pl
Życie na Ziemi zasilane jest nieomalże wyłącznie przez docierające do nas promieniowanie słoneczne zaś fotosynteza jest procesem, na drodze którego energia światła zamieniana jest na formy, które mogą być wykorzystane bezpośrednio przez żywe organizmy do napędzania reakcji biochemicznych. W procesie fotosyntezy rośliny wydzielają również do atmosfery tlen cząsteczkowy, który wykorzystujemy do oddychania.

Biofizycy z Instytutu Fizyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, we współpracy z naukowcami z Instytutu Agrofizyki Polskiej Akademii Nauk, odkryli właśnie, że efektywny przebieg fotosyntezy w roślinach wymaga również udziału ciepła. Okazuje się więc, że fotosynteza w roślinach napędzana jest nie tylko światłem, ale również ciepłem. Wyniki badań lubelskich naukowców ukazały się właśnie w renomowanym czasopiśmie Journal of Physical Chemistry Letters

Poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za wiązanie energii w procesie fotosyntezy w roślinach jest niezwykle ważne w aspekcie wyzwań związanych z wyżywieniem rosnącej dynamicznie populacji ludzi zamieszkujących naszą planetę. Prace te prowadzone są w zespole kierowanym przez prof. Wiesława Gruszeckiego, w ramach projektu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w ramach programu MAESTRO.

www.umcs.pl