Jest umowa z kolejarzami w sprawie tramwaju pod Dworcem Zachodnim
![Jest umowa z kolejarzami w sprawie tramwaju pod Dworcem Zachodnim](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-2t5x-ogYj-g7TA_jest-umowa-z-kolejarzami-w-sprawie-tramwaju-pod-dworcem-zachodnim-664x442.jpg)
Ratusz i PKP PLK podpisały już odpowiedni dokument. Inwestycja będzie wspólna, bo stacja ma być gruntownie modernizowana. Tramwaj pojawi się w 2023 roku.
Dzięki podziemnym tunelom ma powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy. Pasażerowie będą mogli skorzystać nie tylko z tramwaju i kolei, ale także zlokalizowanego tuż obok dworca autobusów dalekobieżnych oraz przystanków autobusów komunikacji miejskiej znajdujących się na powierzchni. Tunel, który powstanie pod stacją Warszawa Zachodnia będzie najdłuższą podziemną siecią tramwajową w Polsce – ma liczyć w sumie 2120 metrów. W tunelu będą schody i windy na perony kolejowe. Do 2023 roku powstanie trasa od ulicy Grójeckiej wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 roku do wjazdu do tunelu pod Parkiem Zachodnim, dalej poprowadzi pod Dworzec Zachodni. Pod ziemią powstaną w sumie trzy przystanki tramwajowe. W przyszłości, tunele mają zostać doprowadzone na Odolany oraz w kierunku ulicy Krzyżanowskiego. Stamtąd – już na powierzchni – linia tramwajowa ma prowadzić do ulic Kasprzaka, a z niej na Bemowo i do Śródmieścia.
Trasa do stacji Warszawa Zachodnia to element planowanej linii między Ochotą a Wilanowem. Stołeczny ratusz otrzymał już zapewnienie od Komisji Europejskiej, że dostanie pieniądze na tę inwestycję. Jej całkowita wartość przekroczy 293 milionów złotych, a unijne dofinansowanie wyniesie 170 milionów złotych. Projekt obejmuje również zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę zajezdni tramwajowej na 150 składów na Annopolu.