Latem ruszą wstępne prace przy budowie tramwaju do Dworca Zachodniego

2024-05-15 10:48
Przystanek tramwajowy w tunelu Dworca Zachodniego (wizualizacja)
Autor: Tramwaje Warszawskie

Trasa ma połączyć punkt przesiadkowy z Ochotą i resztą miasta. Ma to ułatwić dojazd mieszkańcom i podróżnym do pociągów. Najpierw będą prace związane z infrastrukturą kościelną.

Na początku będzie to przebudowa ciepłociągu w ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Prace te częściowo mają zostać wykonane w tym i częściowo w przyszłym roku. Na Grójeckiej i w Alejach Jerozolimskich utrudnienia zaczną się dopiero w 2025 roku. Zgodnie z kontraktem wykonawca zobowiązany jest utrzymać ciągłość ruchu ulicy Bitwy Warszawskiej - zapewne po jednym pasie - i utrzymać układ 2x3 w Alejach Jerozolimskich.

Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów – pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku - między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis. Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. To będzie kolejny przystanek, i tam zostaną zbudowane od nowa cztery perony.

Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa oraz Woli i Bemowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po Grójeckiej. Dalej dojadą nowo wybudowanymi torami do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane rozjazdy do zmiany kierunku jazdy tramwajów, co będzie się wiązało z wykorzystywaniem na tej trasie tramwajów dwukierunkowych.