Miasto w końcu dogadało się z kolejarzami

2022-05-25 6:09
Wstępna koncepcja tunelu
Autor: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

Pod Dworcem Wschodnim - będzie tunel. Ratusz podpisał porozumienie z PKP PLK. To inwestycja, której od lat domagali sie mieszkańcy i aktywiści.

Miasto sfinansuje projekt tunelu, a kolejarze włączą ten projekt w dokumentację przebudowy stacji Warszawa Wschodnia. Nowe połączenie drogowe i tunel w ciągu planowanej ulicy Tysiąclecia są potrzebne. Infrastruktura kolejowa stanowi barierę w komunikacji między oboma Pragami. Do tego ruch w tym miejscu wzmagać będą przekształcenia terenów wokół dworca. Wykazały to prognozy wykonane w ramach prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Sama Warszawa Wschodnia ma być docelowo najważniejszym węzłem przesiadkowym po prawej stronie Wisły, integrującym kolej dalekobieżną, podmiejską, metro, tramwaje, autobusy miejskie oraz transport autobusowy o znaczeniu ponadregionalnym. Wizja tego węzła powstaje obecnie na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Modernizacja linii średnicowej i planowana gruntowna przebudowa stacji Warszawa Wschodnia jest w zasadzie jedynym momentem na równoległą realizację nowego układu ulicznego i przeprawy tunelowej.

Przedsięwzięcie jest elementem nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia, która połączy Pragę-Północ z Pragą-Południe. 15 maja zakończyły się konsultacje społeczne tego projektu. Przez lata planowano tam budowę szerokiej arterii, która nigdy nie powstała. W tym czasie zmieniły się potrzeby miasta. Teraz stolica przedstawia propozycję wykorzystania dawnej rezerwy pod Trasę Tysiąclecia na odcinku od alei Solidarności do ulicy Grochowskiej. Teren ma lepiej pasować do wymogów nowoczesnego i bardziej zielonego miasta oraz potrzeb jego mieszkańców.

Miasto planuje połączenie terenu ciągiem dróg rowerowych, stworzenie licznych miejsc przyjaznych pieszym. Zostaną wytyczone lokalne drogi dla ruchu samochodowego oraz trasa dla tramwaju. Zaproponowano układ wzajemnie powiązanych nowych placów i skwerów oraz rozwiązania dotyczące małej architektury. Koncepcja przekroju tunelu zakłada ulicę po jednym pasie w każdym kierunku. Po zachodniej stronie ulicy – bliżej Dworca Wschodniego – będzie miejsce na linię tramwajową i przystanek umiejscowiony przed samym wlotem do tunelu z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie (6 i 7). To spowoduje, że pasażerowie tramwaju zainteresowani przesiadką na pociąg nie będą musieli przekraczać jezdni. Po obu stronach będą chodniki i drogi dla rowerów.