Motocykliści na buspasach? ZTM zmienia zdanie
Zarząd Transportu Miejskiego zarekomenduje pomysł udostępnienia buspasów dla motocykli w urzędzie miasta. Badania wykonane przez Politechnikę Warszawską wykazały m.in: że jednoślady na buspasach nie wydłużą czasu podróży autobusami.
Analizę Politechnice Warszawskiej w tej sprawie zlecił Zarząd Transportu Miejskiego. Pomysły dopuszczenia motocyklów do poruszania się buspasami padają już od trzech lat. Stołeczni urzędnicy stanowczo się temu sprzeciwiali, tłumacząc, że wpuszczenie dodatkowych grup pojazdów na uprzywilejowane pasy, spowolni transport publiczny, a same buspasy stracą sens. Teraz nastroje w ratuszu są inne i jest szansa na przeforsowanie tej zmiany.
Motocykliści zostali dopuszczeni eksperymentalnie na dwa buspasy na Trasie Łazienkowskiej i ul. Radzymińskiej. Badanie trwało od maja do września tego roku. Naukowcy wykorzystali do tego specjalne kamery, które umożliwiły im obserwowanie motocykli na ulicach. Eksperci z Politechniki przekazali swoje wnioski urzędnikom. "W czasie badań nie doszło do żadnej kolizji z udziałem motocyklistów., którzy na buspasach jeżdżą bezpieczniej. Co więcej, i tak wybierają je częściej niż "normalny" odcinek jezdni - poinformował radny Ursynowa Paweł Lenarczyk, który wspierał inicjatywę. "Jeżeli dochodzi do konfliktów komunikacyjnych to więcej ich jest na linii motocykle - samochody osobowe, a bardzo sporadycznie dochodzi do nich pomiędzy motocyklami i autobusami" - dodał Lenarczyk. Na tej podstawie urzędnicy ZTM zdecydowali się zarekomendować pomysł udostępnienia buspasów dla motocykli w urzędzie miasta. "Wbrew temu, co wcześniej myśleliśmy, z analiz wynika, że wpuszczenie motocyklistów na buspasy nie spowolniłoby ruchu i byłoby bezpieczne. Zapoznaliśmy się z rekomendacjami, o ostatecznej decyzji będziemy informować" - mówi Igor Krajnow, rzecznik ZTM. Decyzję w tej sprawie podejmie Ratusz.