Nowe pociągi Inspiro na I linii metra

2013-10-07 8:36
Metro
Autor: um.warszawa.pl

Pasażerowie od niedzieli mogą korzystać z nowoczesnych pociągów Inspiro kursujących na I linii metra w Warszawie.

Pierwszym kursem pociągu tego typu pojechała prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Docelowo 35 pociągów Inspiro będzie obsługiwało dwie linie podziemnej kolejki (II linia jest w budowie). W nowych pociągach pasażerów może zaskoczyć brak podziału na poszczególne wagony - użytkownicy mogą swobodnie poruszać się po całej, 120-metrowej, długości pociągu. Pociąg Inspiro może przewozić 1,5 tys. pasażerów, ma blisko 250 miejsc siedzących. Jest wyposażony w system automatycznej regulacji wentylacji, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego, rampy ułatwiające wsiadanie do pojazdu osobom niepełnosprawnym, dodatkowe wyświetlacze z informacją pasażerską, monitoring wizyjny. Dyrektor generalny branży Rail Systems Siemensa Jochen Eickholt podkreślił, że pociągi Inspiro są o 6,5 proc. lżejsze od innego typu pociągów wykonanych z aluminium i o 30 proc. lżejsze od pociągów wykonanych ze stali, dzięki czemu zużywają mniej energii. Pociągi Inspiro są w tej chwili najnowocześniejszym taborem metra w Europie. Obowiązkowy przegląd techniczny będą przechodzić co trzy miesiące, podczas gdy pociągi rosyjskie, które obsługują linię podziemnej kolejki, wymagają przeglądu co 20 godzin; pociągi Metropolis (kolejny typ pociągów obsługujących linię metra) co 14 dni. Żywotność silników Inspiro jest szacowana na 2 mln km jazdy. Prędkość maksymalna wynosi 90 km/h. Pierwszy pociąg Inspiro trafił do stolicy w grudniu 2012 r., w tej chwili w Warszawie jest ich już dziewięć. Pod koniec września Urząd Transportu Kolejowego pozwolił Inspiro wyjechać na tory. Docelowo pierwszą i drugą (budowaną) linię metra będzie obsługiwało 35 pociągów Inspiro. Ich zakup jest finansowany ze środków Metra Warszawskiego, uzyskanych dzięki wieloletniej umowie wykonawczej z m.st. Warszawa, o świadczeniu usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej, a także dzięki kredytowi EBOiR oraz dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Wykonawcą kontraktu opiewającego na kwotę netto blisko 1,07 miliarda złotych jest konsorcjum firm Siemens i Newag z Nowego Sącza (pociągi montowane są w Nowym Sączu).