Pasażerowie powrócą na Warszawę Główną

2014-11-05 17:46
Dworzec Warszawa Główna
Autor: wikipedia.pl

To jedna z zapowiedzi miasta i kolei. Ratusz i PKP podpisały list intencyjny w sprawie inwestycji na 25 miliardów złotych.

Inwestycje mają się zacząć w przyszłym roku i potrwać 7 lat. Wśród najważniejszych projektów są budowa dworców Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska, modernizacja linii Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska wraz z budową przystanków czy prace na linii średnicowej. Miasto wprowadzi zmiany w układzie tras Szybkiej Kolei Miejskiej uwzględniające linie obwodowe. Propozycje w tym zakresie zakładają m.in. skierowanie pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej na trasę Piaseczno – Legionowo – Wieliszew (przez Warszawę Zachodnią i Warszawę Gdańską po przebudowie stacji Piaseczno i wybudowaniu przez PKP PLK przejścia torowego z linii radomskiej na linię obwodową oraz przystanków kolejowych przy ul. Obozowej i Powązkowskiej). Warianty zakładają także wydłużenie relacji pociągów z Wieliszewa do Zegrza, ewentualnie w kierunku Radzymina. Mieszkańcy z rejonu Choszczówki, Płud, Żerania i Bródna będą mogli dojechać do Rakowca i Służewca, a mieszkańcy Woli i Bemowa zyskają dogodne połączenie z Włochami i Ochotą. Do komunikacji będzie się można przesiąść na Dworcu Gdańskim (metro, tramwaje, autobusy), ul. Powązkowskiej (autobusy), Obozowej (tramwaje), na Kole (metro, autobusy), ul. Kasprzaka (tramwaje, autobusy), Al. Jerozolimskich (pociągi SKM, KM i WKD, autobusy), Rakowcu (tramwaje i autobusy) i Służewcu (pociągi SKM i KM, tramwaje i autobusy). Proponowane jest także uruchomienie połączenia Ożarów Mazowiecki – Warszawa Rembertów (przez Warszawę Gdańską, po wybudowaniu przystanków kolejowych przy ul. Połczyńskiej, Górczewskiej i Radzymińskiej oraz przebudowie stacji Ożarów Maz., Warszawa Gołąbki i Warszawa Rembertów). W tym wypadku powstaną dogodne węzły przesiadkowe na ul. Połczyńskiej (tramwaje), Górczewskiej (metro i autobusy), Powązkowskiej (autobusy) i Radzymińskiej (autobusy, metro). Zakłada się, iż docelowo linie S1 i S2 zostaną na obecnych trasach, natomiast ostateczny model obsługi Lotniska Chopina, a tym samym – kwestia funkcjonowania linii S3 będzie jeszcze analizowana. Docelowy układ linii SKM będzie mógł zostać wdrożony po zakończeniu wszystkich prac modernizacyjnych przewidzianych do realizacji przez PKP PLK S.A. obejmujących terytorialnie centralną część Warszawskiego Węzła Kolejowego. Konieczne będzie również przeprowadzenie uzgodnień na temat dofinansowania połączeń przez zainteresowane samorządy gminne. Sygnatariusze listu intencyjnego planują w latach 2014-2022 inwestycje w rozwój transportu kolejowego, miejskiego oraz w zagospodarowanie terenów kolejowych o łącznej wartości 25 mld zł. (źródło:um.warszawa.pl)