Strefy Czystego Transportu pojawią się w Warszawie

2022-04-08 6:21
Warszawa
Autor: WawaLove.pl

Miasto daje sobie na to czas do końca 2025 roku. A jeszcze w tym roku gotowy ma być plan ich wdrażania. To możliwe, bo miasto sprawdziło, które samochody trują najbardziej.

Ratusz zaprezentował raport TRUE Initiative oparty na ponad 220 tysiącach pomiarów rzeczywistych emisji spalin z niemal 150 tysięcy pojazdów poruszających się po warszawskich ulicach. Autorzy raportu rekomendują wprowadzenie w pierwszej kolejności ograniczenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć te ograniczenia także na pojazdy z silnikami Diesla z kategorii Euro 4 i 5 ( roczniki 2006-2014). Chodzi o strefy czystego transportu, gdzie takie auta nie mogłyby wjeżdżać.

Wprowadzenie strefy czystego transportu jest nałożone na Warszawę uchwałą sejmiku mazowieckiego - mówi wiceprezydent stolicy - Michał Olszewski. Jakość powietrza w Warszawie spowodowana trującymi dieslami jest zła i nie poprawia się pomimo tego, że dochodzi do wymiany floty samochodów. W ciągu ostatnich 15 lat poziom zanieczyszczenia co prawda zmalał, jednak ostatnie lata pokazują, że ten trend się wypłaszczył. Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym będzie teraz opracowywało analizę,, która przedstawi scenariusze wdrożenia stref czystego transportu w Warszawie. Eksperci będą przez kilka miesięcy nad tym dokumentem pracować. Kiedy analiza będzie gotowa, przyjdzie czas na konsultacje społeczne. Dopiero po nich rozwiązania zostaną przedłożone radnym. To oni zdecydują jakie granice będą miały strefy, podobnie, jak w przypadku strefy płatnego parkowania. Za nieuprawniony wjazd do strefy grozi grzywna do 500 złotych określona w kodeksie wykroczeń. Do końca przyszłego roku ma zostać wprowadzony pilotaż Strefy Czystego Transportu.

Jak wynika z przedstawionego raportu, niewielki procent (6 proc.) kilkunastoletnich pojazdów z silnikiem Diesla w Warszawie odpowiada za nieproporcjonalnie dużą część emisji samochodowych spalin. Wspólny raport TRUE Initiative i Warszawy pokazuje, że to właśnie te starsze auta mają największy wpływ na zanieczyszczenie powietrza w Warszawie.Badanie zanieczyszczenia powietrza zrealizowała Międzynarodowa Rada Czystego Transportu na zlecenie TRUE Initiative przy współpracy z urzędem miasta. W sześciu warszawskich lokalizacjach na przełomie września i października 2020 dokonano pomiarów.