Veturilo już z nowym operatorem
Od przyszłego roku będzie nim Nextbike GZM. Rower miejski w Warszawie będzie funkcjonował na nowych zasadach. Co się zmieni?
Przetarg na obsługę rowerów miejskich na lata 2023-2028 został rozstrzygnięty. Zgłosiła się do niego tylko jedna firma – Nextbike GZM. Zorganizowanie systemu od nowa i sześcioletnie utrzymanie będzie kosztować w sumie 104,9 milionów złotych brutto. Miasto miało na ten cel nieco mniej więc musiało dołożyć pieniędzy. To się udało więc można było zakończyć postępowanie i przygotować się do podpisania umowy. Miasto rezygnuje z dotychczasowych stojaków z elektrozamkiem. Każdy z punktów wypożyczeń będzie składać się ze zwykłych stojaków o kształcie tzw. „odwróconego U”, które pozwalają na stabilne oparcie ramy roweru. Stojaków będzie tyle, ile rowerów, czyli minimum 3000. Wszystkie te konstrukcje będą własnością miasta. Dzięki temu mogą służyć wszystkim rowerzystkom i rowerzystom również poza sezonem Veturilo, oraz zostać na nowo zagospodarowane niezależnie od przyszłych losów systemu.
Każdy rower będzie posiadał unieruchamiającą go blokadę na koło oraz odbiornik GPS. Sama stacja też będzie wyposażona w GPS, co pozwoli określić „obszar stacji”, w którym należy zwrócić rower. Otwiera to również drogę do możliwości zwrotu rowerów poza stacjami. Za dodatkową opłatą osoby korzystające z systemu będą mogły to zrobić w dowolnym miejscu, oczywiście z zachowanie zasad i przepisów ruchu drogowego. Ważną nowością będzie całkowita rezygnacja z terminali komputerowych stanowiących dziś jedną z form rejestracji w systemie, wypożyczania i zwrotu rowerów. Takie urządzenia są drogie w eksploatacji, przydatne tylko dla niewielkiej części użytkowników. Wielojęzyczna aplikacja i strona internetowa Veturilo zostaną zaprojektowane od podstaw zgodnie z najnowszymi trendami. Alternatywą dla korzystania z aplikacji będzie Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, z którym usługa Veturilo będzie zintegrowana.