Veturilo wróci na ulice Warszawy

2023-02-17 8:08
Veturilo
Autor: fot. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

Stanie się to 1 marca. Od tego roku wypożyczalnie znajdować się będą w każdej dzielnicy. Rowery będą miały nowe zabezpieczenia, a zasady zwrotu pojazdów będą bardziej elastyczne.

Na ulicach Warszawy pojawiają się już słupy informacyjne, które zastępują znane z wcześniejszych lat terminale. Znajduje się na nich informacja o zasadach wypożyczania i zwrotu oraz opłatach. Jak przekonuje ratusz - stacje są umieszczane przede wszystkim w miejscach, które odwiedza najwięcej ludzi – to jedna z głównych zasad systemu. Dlatego tak jak dotychczas najwięcej stacji będzie w centralnych dzielnicach miasta, a także przy węzłach przesiadkowych. Zarząd Dróg Miejskich po konsultacjach społecznych postanowił też, że – po raz pierwszy – stacje znajdą się w każdej z 18 dzielnic Warszawy.

Od 1 marca najwięcej stacji znajdzie się w Śródmieściu. Na drugim miejscu jest Wola, a na trzecim Praga-Południe. Łącznie będzie ich równo 300. Na Bemowie – 11, Białołęce – 8, Bielanach – 15, Mokotowie – 24, Ochocie – 22, Pradze-Południe – 26, Pradze-Północ – 23, Rembertowie – 5, Śródmieściu – 60, Targówku – 18, Ursusie – 5, Ursynowie – 17, Wawrze – 7, Wesołej – 4, Wilanowie – 6, Włochach – 3, Woli – 35, Żoliborzu – 11. Warszawiacy i turyści będą mogli skorzystać z 3030 rowerów miejskich. Trwają też rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy mogliby sfinansować tak zwane stacje sponsorskie. To dodatkowe wypożyczalnie, a więc też kolejne rowery zwiększające dostępną pulę, ustawione i finansowane przez centra handlowe czy biurowce. Dodatkowe stacje mogą finansować też poszczególne dzielnice. Najbardziej zaawansowane są przygotowania do ich uruchomienia na terenie Ursynowa i Rembertowa. Start dodatkowych stacji w Rembertowie zaplanowany jest wstępnie na 1 kwietnia, a na Ursynowie na 1 maja.

Ratusz przekazał, że w tej chwili w hali na Żeraniu trwa kontrola techniczna rowerów, które mają w marcu wyjechać na stołeczne ulice. To fabrycznie nowe maszyny, a 10 procent całej floty będzie mieć wspomaganie elektryczne. Na start dostępnych będzie 2700 tradycyjnych rowerów i 300 "elektryków". Do tego dodatkowo także 60 tandemów, czyli rowerów dwuosobowych. Kończą się też prace nad nową stroną internetową i aplikacją mobilną Veturilo. Zmienią się też stacje. Zniknęły elektrozamki, do których trzeba było w poprzednich latach wprowadzać rowery. Ich miejsce zajmie blokada typu "o-lock", która będzie wbudowana w tylne koło każdego roweru. Zamek ten będzie posiadał również funkcję umożliwiającą bezpieczny postój bez kończenia wypożyczenia.

Rowery wciąż najlepiej będzie zostawiać na stacjach. Pojawi się jednak także nowa możliwość zwrotu roweru poza stacją – ale za dodatkową opłatą. Dodatkowymi strefami zwrotu będą wybrane publiczne stojaki rowerowe. Ale za pozostawienie w nich roweru system naliczy opłatę dodatkową – 15 złotych. Z kolei w odwrotnej sytuacji system przewiduje bonusy. Za przyprowadzenie roweru ze strefy zwrotu do stacji – plus 5 złotych na konto użytkownika. Umowa z operatorem miejskiego roweru Nextbike obowiązuje do 2028 roku.