Wszystkie filary kładki przez Wisłę gotowe
Chodzi o przeprawę, która połączy Śródmieście z Pragą, są już gotowe. Zakończyło się betonowanie dwóch ostatnich rzecznych podpór. Kolejnym etapem prac będzie montaż elementów konstrukcji przeprawy.
Wszystkie konstrukcje żelbetowe już stoją. Budowę przeprawy skomplikowała nieco wojna w Ukrainie, ponieważ nastąpiło opóźnienie w łańcuchu dostaw stali. Przeszkody udało się pokonać i jeszcze zimą, jak pozwolą warunki atmosferyczne, przygotowana zostanie konstrukcja stalowa. Rozstrzygnięty został również przetarg na projekt ulicy Okrzei. Miasto chce, by z mostu, w kolejnych latach, można było przejść do Ząbkowskiej, a po drugiej stronie Wisły – na Krakowskie Przedmieście.
Prace związane z budową kładki trwają od marca. Prace przygotowawcze polegały na wbiciu pali w miejscach siedmiu podpór obiektu. Jako pierwsze zostały wykonane filary lądowe. Dwa takie elementy powstały na bulwarach wiślanych, a trzy po stronie Pragi. Konstrukcje stoją od końca wakacji, a jesienią wykonawca zaczął montaż tych ulokowanych na Wiśle. 10 grudnia, zakończyły się prace przy dwóch ostatnich podporach rzecznych. Do ich zbrojenia wykorzystano łącznie 31 ton stali, które pokryto 309 metrami sześciennymi betonu. Tym samym zakończone zostały wszystkie prace zaplanowane na ten rok. Budowniczym pozostanie już tylko demontaż szalunku obu podpór. Nastąpi to tuż przed świętami, bo do tego czasu beton musi się odpowiednio związać.
Wykonawca już rozpoczyna przygotowania do robót w okresie zimowym. Będą wiązały się z wbijaniem grubych pali w dno Wisły, będącymi podporami tymczasowymi pod montaż konstrukcji stalowej. Obecnie elementy te są wytwarzane, a na plac budowy powinny dotrzeć w pierwszym kwartale 2023 roku. Prace zaplanowane na zbliżający się rok. będą wiązały się przede wszystkim z montażem konstrukcji stalowej, a w dalszej kolejności z robotami wykończeniowymi, czyli między innymi układaniem nawierzchnio-izolacji przeprawy oraz montażem elementów wyposażenia, czyli: balustrad, ławek, kamer i oświetlenia.
Kładka pieszo-rowerowa połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Nową przeprawę buduje firma Budimex za 120 milionów złotych. Kładka łącząca Pragę z Powiślem ma być gotowa najpóźniej w 2024 roku. Nowa konstrukcja będzie miała 452 metrów długości. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 metra, a nad rzeką rozszerzy się do 16,3 metra.