Plusy i minusy nauki zdalnej zdaniem koszalińskich ekspertów

16-04-2021

O „Edukacji zdalnej w czasach pandemii” dyskutowali wczoraj pracownicy oświaty podczas debaty zorganizowanej przez Wydział Humanistyczny Politechniki Koszalińskiej.

Podziel się ze znajomymi
Zdalna nauka ma zdecydowanie więcej minusów.
Zdalna nauka ma zdecydowanie więcej minusów. | zdj. ilustracyjne
O „Edukacji zdalnej w czasach pandemii” dyskutowali wczoraj pracownicy oświaty podczas debaty zorganizowanej przez Wydział Humanistyczny Politechniki Koszalińskiej. Zostały poruszone różne wątki, eksperci starali się m. in. wskazać plusy i minusy zdalnego nauczania.

Wyniki badań przeprowadzonych na Politechnice Koszalińskiej na temat trudności studentów z nauką online zaprezentował dr Tomasz Parafiniuk z Katedry Pedagogiki i Studiów Edukacyjnych.
Badania pokazują, że połowa studentów stresuje się w czasie zajęć zdalnych, a warunki domowe nie sprzyjają nauce. Aż 70 procent studentów ma problemy z łączem internetowym, tyle samo tęskni za wyjściem na uczelnie i życiem towarzyskim.

Emilia Michalska, pedagog w dwóch szkołach średnich w Koszalinie, na podstawie rozmów z uczniami i swoich doświadczeń zawodowych z czasów pandemii stwierdziła, że edukacja zdalna źle wpływa na stan psychiczny uczniów i ich motywację do nauki, co jest obecnie ogromnym problemem. Uczniowie zgłaszają obniżony nastrój i stany depresyjne, a przez zamknięcie w domu bardzo trudno jest im pomóc. 

Natomiast plusem wynikającym z edukacji zdalnej jest rozwój zawodowy nauczycieli. Na co wskazała Anna Kiełb, konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie. Cyfryzacja pracy nauczycieli niesamowicie przyspieszyła, w krótkim czasie opanowali nowe programy i aplikacje.

Eksperci zastanawiali się także nad skutkami obniżenia wymagań egzaminacyjnych. Anna Kiełb stwierdziła, że niepotrzebnie rozdmuchuje się ten temat, ponieważ podstawa programowa jest tak rozbudowana, że kilka zagadnień mniej, nie umniejszy w jakimś znacznym stopniu wiedzy i umiejętności uczniów. Dodała, że jest to dobry moment by resort zastanowił się nad stałymi zmianami w podstawie programowej.

Priorytetami w czasie edukacji zdalnej, zdaniem ekspertów, jest budowanie dobrych relacji między nauczycielami a uczniami i ich rodzicami oraz wzajemne zrozumienie i wsparcie. 

M. W-M.


dr Tomasz Parafiniuk z Katedry Pedagogiki i Studiów Edukacyjnych PK- wyniki badań na temat trudności w edukacji zdalnej
Emilia Michalska, pedagog o stanie psychicznym uczniów
Anna Kiełb, konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie o rozwoju nauczycieli
Anna Kiełb o zmniejszeniu wymagań egzaminacyjnych

Komentarze


Na antenie Radia Plus

Wybierz miasto