Tysiące kilometrów dróg do naprawy. Opublikowano raport

Ponad 3 tysiące kilometrów dróg krajowych do remontu! Potrzebują naprawy ze względu na zły stan nawierzchni - takie dane wynikają z najnowszego raportu przygotowanego przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad. Dotyczy on stanu na koniec zeszłego roku.
100 proc. nawierzchni dróg krajowych w stanie dobrym - taki wynik, z założenia nierealny do spełnienia, ucieszyłby wszystkich użytkowników dróg krajowych. W 2001 r. mieliśmy tylko 28,5 proc. dróg krajowych w stanie dobrym, a niezwłocznych zabiegów naprawczych wymagało aż 34 proc. ówczesnej sieci. W 2021 r. w stanie dobrym (najwyższym w stosowanej skali) mamy blisko 61 proc., a niezwłocznych zabiegów wymaga 13,5 proc. dróg krajowych - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Czytaj także: Afera taśmowa: Prokuratura upublicznia zeznania współpracownika Falenty
Raport przygotowywany jest corocznie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dane o stanie technicznym nawierzchni dróg wraz z informacjami o ruchu pojazdów i wypadkach, są istotnym elementem wykorzystywanym w procesie zarządzania drogami przez każdego z zarządców. Zamieszczone w Raporcie informacje dotyczą sieci dróg krajowych na koniec 2021 roku, zarządzanych przez:
- GDDKiA - o długości 17 844 km (22 564 km w rozwinięciu na jedną jezdnię),
- koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad na A1, A2 i A4 - o łącznej długości 472 km (940 km w rozwinięciu na jedną jezdnię).
- Prowadząc diagnostykę stanu nawierzchni, badamy jej nośność, równość, właściwości przeciwpoślizgowe i stan powierzchni. Wykorzystujemy przy tym specjalistyczny sprzęt pomiarowy. Zebrane dane mówią nam m.in. o:
- wskaźniku ugięć nawierzchni (dane pozwalające określić pozostałą trwałość konstrukcji nawierzchni; pomiary wykonywane są w zakresie niezbędnym do określenia technologii robót naprawczych),
- wskaźniku krzywizny ugięcia nawierzchni (dane pozwalające określić trwałość pakietu warstw asfaltowych nawierzchni; pomiary wykonywane są w zakresie niezbędnym do określenia technologii robót naprawczych),
- wskaźniku stanu spękań (pozwalającym uzyskać wstępne informacje dotyczące utraty nośności),
- równości podłużnej,
- równości poprzecznej (głębokości kolein),
- wskaźniku stanu powierzchni,
- właściwościach przeciwpoślizgowych (współczynniku tarcia) - dodała GDDiK.
Szczegółowe dane można znaleźć >>TUTAJ<<.