Remont dworca w Gnieźnie idzie zgodnie z planem

2014-09-03 14:52

Poczekalnia dworca kolejowego oddana została do użytku dla podróżnych 4 kwietnia tego roku. W nowo otwartej poczekalni znajdują się okienka biletowe. Pomyślano też o tych, którzy szykując torby podróżne, plecaki i walizki zapomnieli zabrać z domu kanapek. Teraz trwają prace w budynku administracyjnym dworca, który w całości nabierze nowego charakteru. Trwają też prace nad dużym parkingiem położonym w pobliżu stacji, który z pewnością ułatwi wielu gnieźnianom podróż PKP przy jednoczesnym pozostawieniu swojego auta.

Całość inwestycji zostanie ukończona najprawdopodobniej w okresie między październikiem a grudniem 2014 roku. Niestety, wciąż nie została usunięta szpetna wiata przystankowa na terenie dworca PKS. Koszt całej inwestycji to ok 10 mln złotych. Początki gnieźnieńskiej stacji kolejowej sięgają 1872 roku, kiedy to przez Gniezno przebiega pierwsza linia jednotorowa z Poznania przez Inowrocław do Bydgoszczy i Torunia. Jest to inwestycja prywatnej kolei Oberschlesienbahn (Kolej Górnośląska). Wtedy też powstaje tzw. Dworzec Górnośląski. Wówczas, miejsce gdzie stoi współczesny Dworzec Główny, należał do peryferii miasta Gniezna. Doprowadzono tu wówczas obecną ulicę Lecha. Tory kolejowe przecinały miasto na pół, a dzielnica znajdująca się na południe od torów uzyskała nazwę Zatorze. Takie arterie jak obecna ulica Mieszka I (wówczas Kawiarystraβe) czy też Bolesława Chrobrego przestały mieć wówczas znaczenie przelotowe – stały się ulicami wewnątrzmiejskimi.