Rowerem do Berlina i z powrotem. Są środki na nowy hit turystyczny

2023-11-21 14:10
Trasa ma łączną długość 690 km w tym po stronie polskiej ponad 262 km a po stronie niemieckiej ponad 428 km
Autor: pexels Trasa ma łączną długość 690 km w tym po stronie polskiej ponad 262 km a po stronie niemieckiej ponad 428 km

Trasa rowerowa Berlin-Szczecin-Kołobrzeg stanie się kompletnym szlakiem i nowym produktem turystycznym w regionie. Projekt przygotowany przez Urząd Marszałkowski województwa zachodniopomorskiego wspólnie z Landkreis Uckermark uzyskał prawie 5 mln euro dofinansowania.

Trasa, która połączy stolicę Pomorza Zachodniego, stolicę Niemiec i popularny nadbałtycki kurort, będzie miała formę pętli. Połączenie Berlina ze Szczecinem, a następnie z Kołobrzegiem ma bardzo duży potencjał. Przebiega przez atrakcyjne turystycznie obszary - zarówno po stronie polskiej jak i niemieckiej. Posiada już większość infrastruktury, a w ramach projektu zostaną uzupełnione brakujące odcinki. Rozpropagowanie nowego produktu wśród turystów z całej Europy jest dużym wyzwaniem, dlatego partnerzy zamierzają stworzyć wspólne logo trasy, wyznaczyć i nazwać odcinki trasy, przeprowadzić działania inwestycyjne po stronie polskiej i niemieckiej, stworzyć wspólne informacje promujące trasę oraz ujednolicić komunikaty informacyjne po obu stronach granicy. Powstanie również rowerowa mapa dla całej trasy, organizowane będą wspólne wydarzenia integrujące rowerzystów.

Trasa ma łączną długość 690 km w tym po stronie polskiej ponad 262 km a po stronie niemieckiej ponad 428 km. Obecnie przebieg po niemieckiej stronie wygląda następująco: Berlin - ścieżka rowerowa Berlin-Uznam do Angermünde - Uckermärkischer Radrundweg do Stolpe - ścieżka rowerowa Odra-Nysa do Staffelde - zielona granica do przejścia granicznego - następnie drogą do Szczecina. Po stronie polskiej natomiast część trasy o numerze 800 prowadzi od Pargowa przez Szczecin do Kołobrzegu. Natomiast część trasy o numerze 801 od Kołobrzegu przez Złocieniec do Siekierek. Na odcinku Pargowo – Szczecin – Stepnica trasa ma wspólny przebieg z Blue Velo. Odcinki te wymagają jedynie oznakowania wspólnym polsko-niemieckim logo, które będzie dopiero wypracowane. Na odcinku Stepnica – Skrzydłowo k. Rymania niemal cała trasa wymaga budowy nowych odcinków. Na tym etapie zakłada się, że powinny one wykorzystywać w maksymalnym stopniu starorzecza kolejowe, które w większości zostały skomunalizowane i stanowią własność poszczególnych gmin. Pomiędzy Kołobrzegiem a Złocieńcem trasa ma wspólny tor ze Starym Kolejowym Szlakiem. Następnie łączy się z trasą Pojezierzy Zachodnich do mostu w Siekierkach.