Zarząd Dróg Wojewódzkich podsumowuje mijający rok

2022-12-29 13:58
Ponad 327 mln zł przeznaczył w tym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego na inwestycje drogowe i rowerowe w regionie.
Autor: Materiały prasowe Ponad 327 mln zł przeznaczył w tym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego na inwestycje drogowe i rowerowe w regionie.

Ponad 327 mln zł przeznaczył w tym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego na inwestycje drogowe i rowerowe w regionie. Zakończono m.in. budowę obwodnicy Trzebiatowa, przebudowano drogi wojewódzkie nr 163 na odcinku Połczyn-Zdrój – Dolina Pięciu Jezior i odcinek Recław - Stepnica w ciągu DW111.

W tegorocznym planie inwestycyjnym Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie znalazło się 10 dużych inwestycji drogowych i sześć przedsięwzięć dotyczących rozbudowy Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.

- To był kolejny ambitny rok modernizowania infrastruktury transportowej na Pomorzu Zachodnim. Zakończyliśmy kilka dużych projektów. Powstały dziesiątki kilometrów nowoczesnych, bezpiecznych dróg - mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. - Większość projektów była i jest realizowana dzięki funduszom unijnym - podkreśla marszałek.

W 2022 roku zakończyły się trzy duże inwestycje bardzo oczekiwane przez kierowców: przebudowa DW 163 na odcinku Połczyn-Zdrój - Dolina Pięciu Jezior; przebudowa DW111 od Stepnicy do Recławia i budowa ostatniego odcinka obwodnicy Trzebiatowa.

Kolejną ważną m.in. dla rozwoju turystyki inwestycją, była przebudowa odcinka DW163 biegnącego z Połczyna-Zdroju na południe, w kierunku Doliny Pięciu Jezior. To ponad 8 kilometrów. Droga została poszerzona do 7 m, powstały nowe zjazdy, chodniki, zatoki autobusowe, odwodnienie, przepusty, oświetlenie. W projekcie wprowadzono też korektę łuków, co poprawiło płynność ruchu i widoczność.

Roboty budowlane na DW163 kosztowały ponad 36,2 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie tu blisko 32,5 mln zł.  Swój wkład w inwestycję ma również budżet państwa, który wyasygnował na nią ponad 3,8 mln zł.

Zakończone zadanie to pierwszy etap gruntownej modernizacji DW 163 między Połczynem a Czaplinkiem. Przetarg na przebudowę kolejnego odcinka ma zostać ogłoszony na początku 2023 r. Ta droga wojewódzka biegnie z Kołobrzegu przez wschodnią część regionu, a kończy się w Wałczu, na węźle z S10. Jest popularną trasą przez pojezierza, a w wakacje także alternatywną trasą na środkowe Wybrzeże.

Ostatnią z inwestycji drogowych, które realizowane są dzięki unijnym programom, jest przebudowa DW 203 na prawie 22-kilometrowym odcinku Darłowo – granica z województwem pomorskim. Wartość robót to ponad 116 mln zł brutto! Przekazanie placu budowy odbyło się na początku listopada br. Inwestycja ma trwać dwa lata i obejmuje m.in.: poszerzenie drogi do normatywnych 7 m, budowę poboczy, odwodnienia, kanalizacji deszczowej w miejscowościach, oświetlenia, chodników i ciągów pieszo-rowerowych. Bezpieczeństwo wzmocnią też dodatkowe elementy, takie jak wyspy spowalniające ruch czy azyle dla pieszych oraz doświetlenie przejść. DW203 jest najkrótszą trasą łączącą Koszalin z Darłowem. Dalej wiedzie do Ustki.

Coraz więcej dróg rowerowych

W tym roku trwały również intensywne prace budowlane na kolejnych odcinkach Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Na początku grudnia ZZDW zakończył między innymi etap V budowy Velo Baltica. Nowe odcinki o łącznej długość ponad 3,3 km powstały między Wisełką i Kołczewem. Koszt robót wyniósł blisko 8,8 mln zł brutto. Dwa wcześniejsze etapy - VI i VII, które zakończyły się latem, obejmowały odcinki od Kołczewa do Międzywodzia. Wszystkie odcinki zostały w znaczący sposób dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W etapie V – środki z EFRR wyniosły ponad 6,38 mln zł, w etapie VI – ponad 5,2 mln zł, a w VII etapie - ponad 3.5 mln zł. Łącznie unijne dofinansowanie budowy tras rowerowych między Wisełką i Międzywodziem wyniósł blisko 15,17 mln zł. Swój wkład finansowy mieli tu również partnerzy projektu czyli w tym wypadku Gminy: Wolin, Dziwnów i Międzyzdroje.

W przyszłym roku, w lipcu na Trasie Velo Baltica oddany zostanie brakujący odcinek przy DW102 między Dziwnowem i Łukęcinem. Plac budowy został przekazany wykonawcy pod koniec października br. Zadanie podzielone zostało na etapy: oznakowanie istniejącej trasy rowerowej na odcinku od Dziwnowa do Dziwnówka (ok. 5,42 km), budowa drogi rowerowej od Dziwnówka do Radawki (ok. 2 km) oraz budowa drogi rowerowej od Radawki do Łukęcina (ok. 2,63 km).

W roku 2023 zakończona zostanie również budowa Trasy Pojezierzy Zachodnich na odcinku Rakowo-Borne-Sulinowo. To 9,5 km szlaku na południe od jeziora Pile. W dużej części wiedzie on po starym nieczynnym nasypie kolejowym. Zadanie objęło też remont dawnego mostu kolejowego nad rzeką Piławą.

Trzecią rozbudowywaną trasą rowerową jest Stary Kolejowy Szlak, który docelowo ma biec dwoma odnogami z Mielna i Kołobrzegu w kierunku Białogardzie i dalej na południe, do Wałcza.

W czerwcu 2023 r. powinna zakończyć się budowa odcinków w gminach: Białogard, Będzino, Świeszyno i Mielno. Powstają tu dwa odcinki inwestycyjne: Karlino – DK6 i Żeleźno - Wronie Gniazdo. Dodatkowo zostaną oznakowane odcinki: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo i Pomianowo – Klępino o łącznej długości ok 30 km. W przyszłym roku będą realizowane kolejne odcinki tej trasy: Złocieniec -Wałcz oraz Redlino-Białogard i Bezpraw-Karlino.