Czy Warszawa będzie miała 5 linii metra?

2023-02-14 8:24
Plan Warszawy na 5 linii metra do 2050 roku
Autor: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

Taki plan ma stołeczny ratusz. Ma się ziścić do 2050 roku. Na efekty zatem przyjedzie nam długo poczekać.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przedstawił wczoraj (13.02) nowe studium rozbudowy transportu szynowego w mieście do 2050 roku. Zakłada 5 linii metra oraz sieć tramwajową, które skomunikują wszystkie 18 dzielnic Warszawy. Siatka połączeń szynowych uwzględnia też plany kolejarzy dotyczące rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Plan zakłada, że liczba stacji metra zwiększy się z 39 do 103, wydłuży się też z 42 do 113 kilometrów. Tylko dzielnice Wawer i Rembertów będą miały pośredni dostęp do metra, reszta dzielnic bezpośredni. W związku z rozbudową połączeń skróci się czas przejazdu z Tarchomina do Centrum z 35 do 18 minut, z Wilanowa na plac Zawiszy z 36 do 25 min. Linia metra M2 zostanie przedłużona od północy do Marymontu, a od południa do Ursusa-Niedźwiadka, linia M3 kursować będzie na odcinku Stadion - Żwirki i Wigury. Linia M4 połączy zaś Tarchomin z Wilanowem a linia M5 Szamoty z Gocławkiem. Według analiz zleconych przez ratusz linia M4 na najlepszym odcinku (rejon placu Zawiszy) ma notować przepływy rzędu 19 tysięcy pasażerów na godzinę. Takich wyników nie notuje dzisiaj nawet linia M1. Bardzo możliwe, że ta linia stanie się najbardziej obciążaną w całym systemie. Na linii M5 przepływy kształtują się do 10 tysięcy, na linii i M3 do 6 tysięcy. W tej chwili na liniach M1 i M2 jest to około 14-15 tysięcy.

Trwają już prace koncepcyjne nad 3 linią metra a równolegle rozpoczynają się prace nad 4 linią - zapowiedział ratusz. Planowane są nowe, dwupoziomowe stacje oraz przesiadkowe z możliwością przesiadki na jednym peronie. Stacje będą estetyczne i przyjazne dla środowiska oraz ekonomicznie opłacalne. Tam gdzie z przyczyn ekonomicznych metro nie ma uzasadnienia miasto chce budować tory tramwajowe. Tramwaj ma dojeżdżać na Zieloną Białołękę, na Gocław, do Wilanowa z siecią połączeń między innymi na Wolę. Nowymi połączeniami będzie na przykład: tramwaj w ulicy Powązkowskiej i spięcie z Młynarską, a także trasa tramwajowa w trasie mostu Krasińskiego czy przedłużenie trasy tramwajowej do ulicy Grochowskiej.

Ratusz współpracuje z kolejarzami, którzy przygotowują się do rozkopania Alej Jerozolimskich przy przebudowie linii średnicowej. Miasto planuje połączenie stacji metra z koleją średnicową, z Dworcem Centralnym, tak żeby zrobił się w tym miejscu wielki hub przesiadkowy. Rozmawia o tym z kolejarzami, którzy planują budowę tak zwanej nowej średnicy w kierunku północ-południe w ciągu alei Jana Pawła II. W przyszłym tygodniu masterplan zostanie przekazany do innych instytucji. Tak żeby konsultacje społeczne ruszyły w maju lub czerwcu.