Ekspresowo nad morze

Z Warszawy do Gdańska w 2,5 godziny? To nie żart. Od grudnia na zmodernizowanej trasie ma kursować pociąg Pendolino...
Do września ma zakończyć się przebudowa i modernizacja linii kolejowej Warszawa-Gdynia w okolicach Iławy i Malborka. Prace podzielono na 8 etapów, większość została już zakończona. Położono tam nowe tory, miejscami wytyczono nawet szlak kolejowy w zupełnie nowych miejscach, by złagodzić zakręty. Remont pozwoli na obsługę trasy przez ultranowoczesne pociągi Pendolino. Nowe składy mają się pojawić na torach już w grudniu bieżącego roku. Koszt modernizacji torów w okolicach Iławy szacowany jest na 2,2 mld zł. Za te pieniądze zbudowane zostaną 154 obiekty inżynieryjne, w tym wiadukty i mosty, powstanie też 66 rozjazdów, dzięki którym pociągi będą mogły zmieniać tor ruchu. Wzdłuż osiedli mieszkalnych w Iławie zostaną również zamontowane ekrany akustyczne. Trasa kolejowa Warszawa-Gdynia ma 350 km. Całkowity koszt modernizacji i przebudowy tej trasy szacowany jest na 9 mld zł i jest dofinansowany środkami europejskimi z programu Infrastruktura i Środowisko.