Jest umowa na projekt zwężenia Alej Jerozolimskich

2021-11-29 6:12
Koncepcja na Aleje Jerozolimskie po przebudowie
Autor: Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Zarząd Dróg Miejskich podpisał ją ze zwycięzcą przetargu. Chodzi o dwukilometrowy odcinek od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego. Projekt będzie gotowy za ponad dwa lata.

Dokumentację przygotuje firma Meritum Projekt. Musi opracować nowy wygląd głównej arterii stolicy i zaplanować jej przebudowę. Ta inwestycja to ważny element Nowego Centrum Warszawy. Miasto chce, by po zakończeniu inwestycji kolejowej na linii średnicowej - Aleje Jerozolimskie zmieniły się w przyjazną, wygodną i estetyczną przestrzeń publiczną. Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej współpracy z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat.Dokumentacja zostanie wykorzystana w procesie przebudowy linii kolejowej przez kolejarzy, którzy wprowadzą zakładane zmiany – zamiast odtwarzać obecny wygląd Alej. Termin realizacji tej inwestycji będzie uzależniony od harmonogramu prac kolejowych w centrum stolicy. Te, według zapewnień kolejarzy, mają ruszyć w 2024 roku.

Na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Światu kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego pasa ruchu w każdą stronę, drugi będzie buspasem. Więcej miejsca zyskają za to rowerzyści, dla których zostanie wytyczona ścieżka o szerokości 3 metrów z każdej strony arterii. Pomiędzy jezdnią, a ścieżką zasadzony ma być szpaler drzew. Będą też znacznie szersze chodniki z wyznaczonymi miejscami dla ogródków restauracyjnych. Zmiany dotkną również parkujących. Po przebudowie w zatoce postojowej będzie można parkować tylko równolegle, co znacząco zmniejszy liczbę miejsc parkingowych. Prace powinny zakończyć się w 2027 lub 2028 roku. Zamiast rond Dmowskiego i de Gaulle’a powstaną zwyczajne skrzyżowania. Nowe zebry powstaną na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także Centrum Bankowo-Finansowego i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone.