Jest umowa na tramwaj na Dworzec Zachodni

2024-02-21 9:45
Wizualizacja przystanku pod Dworcem Zachodnim
Autor: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

Miasto podpisało kontrakt z wykonawcą trasy. Tory dotrą na dworzec od strony Ochoty. W około jednej trzeciej będą poprowadzone pod ziemią.

Będzie to pierwsza taka trasa tramwajowa w Warszawie. Nie tylko tory, alei przystanek pod Dworcem Zachodnim będa właśnie pod ziemią. Prace ruszą już za dwa miesiące. Mają potrwać do połowy 2026 roku. Według szacunków z trasy będzie korzystać ponad 1 milion 200 tysięcy pasażerów rocznie.Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 kilometra pozwoli szybciej i wygodniej dojechać do Dworca Zachodniego. Czas przejazdu z ulicy Grójeckiej wyniesie zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika kwadrans. Z nowego połączenia skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia. Docelowo wygodne skomunikowanie z dworcem Warszawa Zachodnia otrzymają również mieszkańcy Woli, Wilanowa i Bemowa. Będzie to możliwe, gdy powstanie cała magistrala tramwajowa z Woli przez Ochotę i Mokotów do Wilanowa.

Nowe tory zaczynać się będą na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stamtąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów –pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku - między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem. Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. Węzeł widziany z góry będzie przypominał gwiazdę. To będzie kolejny przystanek, tam zostaną zbudowane od nowa cztery perony.

Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu. Na a tej trasie wykorzystywane będą na razie tramwaje dwukierunkowe, aby mogły zmieniać tor na rozjeździe w tunelu na Dworcu Zachodnim. Wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – będzie miał 26 miesięcy na przeprowadzenie całej budowy. W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy przejmie plac budowy. Inwestycja będzie kosztowała w sumie 362 miliony 629 tysięcy złotych.