Kolejny krok do budowy tramwaju na Modlińskiej

2021-10-07 7:59
Linia tramwajowa wzdłuż ulicy Modlińskiej
Autor: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

Miasto chwali się ogłoszeniem przetargu na studium techniczno-ekonomiczne przedłużenia linii tramwajowej od pętli FSO wzdłuż ulicy Modlińskiej na Żeraniu. Ma to być oficjalny początek przygotowań do budowy nowej linii tramwajowej. Na tę inwestycję od lat czekają mieszkańcy.

W tej okolicy powstało wiele nowych osiedli, a podróż komunikacją oraz samochodami sprawia coraz większe trudności. Zgodnie z planami linia tramwajowa wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie wzdłuż ulicy Jagiellońskiej. Pobiegnie nad Kanałem Żerańskim i aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę. Wykonawca dokumentacji zaproponuje, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy trasy AK. Być może nie obejdzie się bez przebudowy niektórych estakad. Tańsze rozwiązanie może polegać na obejściu torami całego węzła od zachodu wzdłuż brzegu Wisły.

Studium ma też wybrać wariant przebiegu trasy przez nowe osiedla na Starych Świdrach. Tory pobiegną prosto wzdłuż Modlińskiej do alei Kuklińskiego albo przez ulicę Myśliborską, bliżej planowanych nowych osiedli na terenach dawnej fabryki domów. Tramwajarze zakładają także możliwość budowy dodatkowej trasy do przystanku kolejowego Warszawa Żerań, a także pętli dla tramwajów i autobusów wraz z parkingiem przesiadkowym przy ulicy Familijnej.

Jednak wielu warszawiaków nie wierzy w to, że ta trasa w końcu powstanie. Mówi się o niej od lat - a w kierunku realizacji niewiele się dzieje. Wizerunku warszawskich inwestycji tramwajowych nie poprawia też rezygnacja (przynajmniej na razie) z tramwaju na Gocław na rzecz metra oraz problemy z budową tramwaju do Wilanowa i odłożenie w czasie budowy torów na tak zwaną Zieloną Białołęką. Nie wiadomo też czy na ewentualną inwestycję na Żeraniu znajdą się pieniądze. Może być niemożliwa bez środków unijnych.