Ostatnie prace na stacji II linii metra "Nowy Świat-Uniwersytet"

2014-09-08 8:56

W fioletowej tonacji będzie utrzymana stacja II linii metra "Nowy Świat-Uniwersytet". Ta najgłębsza stacja II linii ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod powierzchnią ziemi.

Do stacji znajdującej się w pobliżu skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej i Nowy Świat będzie prowadziło pięć wejść przykrytych taflami hartowanego fioletowego szkła. Podwójne wejście będzie przy ul. Kubusia Puchatka. Oprowadzająca zwiedzających Magdalena Lubieniecka z konsorcjum budującego metro powiedziała, że na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Więcej jest tylko na stacji "Stadion Narodowy". Pasażerowie by dostać się na peron będą musieli pokonać trzy poziomy schodów. Na stacji trwają prace wykończeniowe. Peron utrzymany jest w fioletowej kolorystyce. W jego suficie jest dziewięć dużych podświetlonych lampionów. Strop podtrzymują dwa rzędy betonowych kolumn kielichowych. Na kolumny zostanie położona powłoka woskowa, która nada im połysk. Na ścianie jest już grafika z nazwą stacji, okryta jeszcze folią ochronną. Sufit, podobnie jak na innych stacjach, jest podwieszany, a jego powierzchnia delikatnie faluje. Wykończony jest warstwą specjalnego tynku akustycznego. Płyta peronu wyłożona jest granitem, nie zabrakło podświetlenia podłogowego oraz specjalnych guzków sygnalizujących niewidomym krawędź peronu. Od piątku pociągi odbywają już jazdy testowe na odcinku od ronda Daszyńskiego do stacji "Nowy Świat-Uniwersytet". Po zakończeniu budowy stacji zmieni się wygląd ulicy Świętokrzyskiej, od ul. Marszałkowskiej do ul. Nowy Świat. "Ulica będzie zwężona i stanie się bardziej przyjazna dla rowerzystów i pieszych. Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński". Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według planów budowa ma zakończyć się 30 września. Miasto ma nadzieję, że II linią podziemnej kolejki mieszkańcy Warszawy pojadą jeszcze w tym roku.