Tramwaje planują remonty

2024-04-15 10:14
Mapa planowanych prac
Autor: Tramwaje Warszawskie

Prac na stołecznych torach będzie w najbliższym czasie naprawdę sporo. Pojawiła się nawet mapa remontów. Sprawdziliśmy, z czym muszą liczyć się pasażerowie.

Tramwajarze na ten rok zaplanowali kompleksowy remont torów tramwajowych o łącznej długości ponad 5 kilometrów. Naprawy bieżące zaś obejmą łącznie 15 kilometrów torów, a dodatkowo wymienionych zostanie 1,2 kilometra szyn i 30 zwrotnic. Do regeneracji szyn wytypowanych zostało 6 kilometrów, a szlifowanych będzie kolejne 15 kilometrów szyn. Część z zaplanowanych prac polega nie tylko na wymianie zużytych elementów, ale wiąże się również z ich modernizacją.

Budowa platform przystankowych na ulicy Obozowej na Woli to większe zadanie. W ubiegłym roku Tramwaje Warszawskie wymieniły tory oraz obsadziły je rozchodnikiem. Na koniec tramwajarze zaplanowali przebudowę przystanków – jednych z ostatnich w Warszawie, które nie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Prace zostały rozplanowane w weekendy, tak żeby ograniczyć uciążliwość w dojazdach do pracy. Dwie platformy przy ulicy Dalibora są już gotowe. Cała inwestycja ma zakończyć się do końca lata.

Kolejny już rozpoczęty remont to wymiana torów wzdłuż ulic: Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej na Bródnie. Całe torowisko zostanie położone od nowa. Sporo prac związanych jest też z siecią trakcyjną. Do tego dojdzie naprawa przejazdów, położenie nowych nawierzchni asfaltowych i brukowych. A to wszystko na odcinku około 4 kilometrów. Nowością będzie odwodnienie, którego wcześniej nie było.

Kolejne zadanie to prace przy ulicy Filtrowej na Ochocie. Zaplanowane są między majem a czerwcem. Obejmą nie tylko wymianę zużytych szyn, ale i budowę odwodnienia, dzięki czemu torowisko nie będzie już zalewane po intensywnych ulewach.

Na początku sierpnia, przez tydzień, przeprowadzona zostanie naprawa torów na dwóch skrzyżowaniach alei Waszyngtona na Pradze-Południe – przy Kinowej i Międzynarodowej. Udało się tam rozwiązać problem odwodnienia z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Do czasu pełnej modernizacji alei Waszyngtona wykonywane będą bieżące remonty. Również na sierpień zaplanowana została kolejna rozbudowa infrastruktury tramwajowej. Na ulicy Stawki w Śródmieściu, przy Pokornej, dzięki budowie rozjazdów powstanie zjazd dla tramwajów kończących bieg w tym miejscu. Przebudowa jest powiązana z budową tramwaju do Wilanowa. Uruchomienie połączeń tramwajowych z pasażerami do Wilanowa jest zaplanowany na koniec wakacji – część linii będzie dojeżdżała do nowego terminalu przy ulicy Stawki.

Od końca czerwca do końca sierpnia będzie trwał remont węzła torowego na skrzyżowaniu Okopowej i alei Solidarności czyli na Kercelaku na Woli. Jest to jeden z najbardziej obciążonych odcinków sieci tramwajowej w Warszawie. Prace będą polegały nie tylko na wymianie szyn i rozjazdów, ale również obejmą wymianę wyeksploatowanej płyty betonowej. Druga część prac zostanie wykonana w przyszłym roku. W planach jest również modernizacja przejazdu przez Chłodną w ciągu Towarowej, a także przejazdu przez Anielewicza. Na wymianę czeka także zwrotnica na Okopowej –przy rondzie Radosława.

Aż 12 z 21 zadań zaplanowanych przez Tramwaje Warszawskie jest przewidzianych na weekendy lub przedłużone weekendy.