Tramwaje Warszawskie budują zajezdnię na Annopolu
Do użytku ma zostać oddana w 2024 roku. Będzie to najnowocześniejsza i najbardziej zielona zajezdnia tramwajowa w Polsce. Jaka będzie?
Będzie to piąta zajezdnia tramwajowa w stolicy i pierwsza zbudowana od 1963 roku, kiedy otwarta została zajezdnia "Żoliborz" na Bielanach. Zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów, a długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje, wyniesie ponad 14 kilometrów. Na terenie zajezdni stanie łącznie 14 budynków. Trzy z nich będą przeznaczone dla tramwajów: hala remontowa, hala obsługi technicznej i hala postojowa. Znajdą się tam: stanowiska diagnostyczne, lakiernia, myjnie oraz tokarka podtorowa do regeneracji kół, dzięki której tramwaje nie hałasują na warszawskich torowiskach. Reszta zabudowań to pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalne.
Obiekt wykorzystywał będzie proekologiczne rozwiązania. Nie zabraknie również zieleni. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie około 20 procent terenu zajezdni. Zajezdnia na Annopolu otrzyma system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Całkowity koszt budowy zajezdni wyniesie 655,1 milionów złotych brutto.