W Pałacu Młodzieży działa centralny punkt do nauki zdalnej w ukraińskim systemie edukacji

2022-04-15 7:25
Zdalna nauka
Autor: zdj. ilustracyjne

Do dyspozycji uczniów Warszawa przygotowało sale. Są wyposażone w sprzęt komputerowy przekazany przez darczyńców. Podobne punkty organizują dzielnice.

Edukacja jest jednym z kluczowych obszarów działań stołecznego ratusza dla uchodźców. To dlatego, że blisko 1/3 Ukraińców, którzy zostali w Warszawie, czyli około100 tys. osób, to dzieci i młodzież. Stolica chce ułatwić ukraińskim uczniom możliwość korzystania ze zdalnej edukacji. To przez zorganizowanie niezbędnego sprzętu, czy zapewniając miejsca do nauki. Dlatego w Pałacu Młodzieży ruszyło pierwsze miejsce do nauki zdalnej w ukraińskim systemie edukacji dla uczniów klas 9-11. Czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 13:30.

Do dyspozycji uczniów Pałac Młodzieży przygotował sale wyposażone w sprzęt komputerowy z ukraińską klawiaturą, co umożliwi im samodzielną pracę. Komputery pochodzą od darczyńców. W razie potrzeby zapewnione jest na miejscu wsparcie konsultanta znającego język ukraiński. Uczniowie będą wspierani także w nauce języka polskiego. Podobne punkty nauki zdalnej otworzyły również Ursus i Bemowo. Do tych dzielnic również trafiły laptopy od darczyńców. Kolejne miejsca do nauki zdalnej przygotowywane są też w innych dzielnicach.

Od wybuchu wojny w Ukrainie do miejskich placówek oświatowych trafiło już ponad 16 tysięcy uczniów. Część z nich dołącza do istniejących klas, a dodatkowo, w miarę możliwości, szkoły uruchamiają oddziały przygotowawcze na różnych poziomach edukacji, gdzie priorytetem, jest nauka języka polskiego. W całej Warszawie utworzono prawie 150 oddziałów przygotowawczych w 89 placówkach. W uzgodnieniu z Ministrem Edukacji i Nauki Ukrainy uchodźcy mogą zdalnie kontynuować naukę w szkołach ukraińskich, które przygotowały lekcje dla wszystkich grup wiekowych.

Dzięki porozumieniu miasta z Polskim Centrum Pomocy Międzynarodowej do szkół i przedszkoli dołączają nauczyciele z Ukrainy, którzy jako asystenci polskojęzycznych nauczycieli, pomogą uchodźcom w procesie adaptacji w polskim systemie edukacji. Wsparcie przekazują również prywatne firmy i instytucje.