Jak zastrzec PESEL? Ministerstwo Cyfryzacji podpowiada

Zastrzeżenie PESELU ma ochronić przed jego nieautoryzowanym wykorzystaniem i poprawić bezpieczeństwo naszych danych. Od 17 listopada swój numer PESEL zastrzegło ponad 2 mln obywateli.
Jeśli zastrzeżesz swój numer PESEL, znajdzie się on w specjalnym rejestrze. Od 1 czerwca rejestr ten – przed podpisaniem umowy z klientem – będzie musiał być sprawdzany przez każdą instytucję objętą ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.
- podaje ministerstwo.
Jak dodaje, od 17 listopada 2023 r., czyli od dnia, kiedy obywatele mogą zastrzec swój PESEL, do 1 czerwca br. instytucje, których ustawa dotyczy, mają czas, żeby włączyć się do systemu. To okres, w którym firmy i instytucje finansowe, notariusze i operatorzy telekomunikacyjni muszą wykorzystać, aby dostosować swoje systemy i procesy do wymogów ustawy. Trzeba pamiętać, że mówimy tu o ważnych danych i musimy być pewni, że będą odpowiednio zabezpieczone.
Jak zastrzec PESEL?
- Elektronicznie – za pomocą aplikacji mObywatel lub na stronie internetowej gov.pl.
- Osobiście w urzędzie gminy, oddziałach banków i Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych oraz placówkach pocztowych.