Kielce: ,,Madonna w girlandzie'' w Muzeum Diecezjalnym

2022-07-05 20:04 Justyna Bieniek
Madonna w girlandzie
Autor: Jan Brueghel/ fot. Wikipedia

,,Matka Boża z Dzieciątkiem w girlandzie” Jana Brueghela Starszego to wyjątkowy eksponat wystawy „Ars Eucharistica. Sztuka w służbie Eucharystii”. Dzieło artysty żyjącego na przełomie XVI i XVII wieku można oglądać do końca października. Na co dzień jest niedostępne dla zwiedzających- przechowywane jest w klauzurowym klasztorze sióstr norbertanek w Imbramowicach.

Obraz został wypożyczony na prośbę dyrektora Muzeum Diecezjalnego, ks. dr Pawła Tkaczyka. Wystawa, zorganizowana we współpracy z warszawską galerią Prima Porta, artystycznie uzupełnia zakończony w czerwcu III Kongres Eucharystyczny Wiodącym przesłaniem prezentowanego dzieła Brueghela jest odkupienie przez mękę i śmierć Chrystusa.

W centrum kompozycji znajduje się Madonna, wręczająca podtrzymywanemu przez siebie Dzieciątku kiść winnego grona – symbolu ofiary i zbawczej męki Zbawiciela. Pasyjną tematykę uzupełnia kwiat męczennicy z charakterystycznymi pręcikami. Girlandę-ramę otaczającą postacie Maryi i Jezusa, tworzy ok. 30 gatunków kwiatów, wśród nich są m.in. róże, lilie, piwonie, powojniki, z których każdy ma własną symbolikę. W wieniec wplecione są muszle, korale i rozgwiazdy, na których przysiadły małe owady. Ich dobór i wzajemny układ odnosi się do idei walki dobra ze złem.

Kompozycje Brueghela Starszego, tworzącego na dworach królów i książąt, a dzięki malarskiej finezji zwanego „Aksamitnym”, cechuje właśnie bogactwo symboliki i szczegółów, wytworny styl i świeżość kolorytu. Jan Brueghel Starszy był artystą wszechstronnie uzdolnionym. Pochodził z rodzinny znanych utalentowanych malarzy flamandzkich, a pierwsze lekcje pobierał u babki – znakomitej miniaturzystki. Wprowadził do sztuki flamandzkiej motywy obrazów z ornamentami z girland kwiatów oraz sceny rajskie, czego przykładem jest „Ogród Edenu i upadek człowieka”. Szczególnie upodobał sobie malowanie kwiatów. Jego obrazy były bardzo dokładne, bogate w szczegóły, a jednocześnie finezyjne i delikatne. Brueghel przedstawiał także chętnie krajobrazy morskie, sceny łowieckie, a także motywy piekielne.

Źródło:ekai