Hybrydy w komplecie! Trzy najnowsze pociągi już na zachodniopomorskich trasach
Kolejne nowoczesne pociągi z podwójnym napędem rozpoczęły służbę na Pomorzu Zachodnim. W środę 22 grudnia br. o godz. 12.13 podwójny skład wyruszył ze Szczecina do Słupska, a 20 minut później zielona hybryda pomknęła do Kołobrzegu.
Oficjalna prezentacja hybryd - piątej, szóstej i siódmej - zakupionych przez Województwo Zachodniopomorskie odbyła się w środę w południe na stacji Szczecin – Główny. Pociągi, przyozdobione jak świąteczne prezenty, wjechały równocześnie na dwa tory przy peronie pierwszym. Efektowne upominki dla pasażerów, o masie ok. 130 ton każdy, symbolicznie rozpakował marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
- To nowoczesne, bezpieczne, przyjazne środowisku pojazdy – mówił Olgierd Geblewicz. – Te, które dziś powitaliśmy, przyjechały w ostatnich dniach, ale łącznie mamy na Pomorzu Zachodnim już siedem hybryd. Jesteśmy niekwestionowanym liderem w Polsce. Ten kierunek będziemy utrzymywali, bo przynosi on realne korzyści. Oszczędności finansowe, które powodują, że ceny biletów nie rosną tak dramatycznie jak wszystko inne w Polsce. Po drugie – jesteśmy ekologiczni, dzięki hybrydom spalamy rocznie ponad pół tysiąca ton oleju napędowego mniej, a więc produkujemy znacząco mniej dwutlenku węgla – tłumaczył marszałek województwa.
Podwójny napęd to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano tylko spalinówki. Możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.Jedna hybryda na torach to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej! Siedem takich pojazdów oznacza ograniczenie emisji CO2 o prawie 930 ton! A tlenku azotu (NO2) o ponad 3 tony. Do atmosfery trafia również mniej sadzy HS (ponad 600 kg), a oszczędności paliwa przekraczają 500 ton. Odzysk energii elektrycznej wytworzonej w procesie hamowania szacowany jest na 404 600 MWh(dane uwzględniają eksploatację siedmiu pojazdów przez okres 12 miesięcy)
Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).Na siedem pojazdów hybrydowych Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto. Zakupy taboru w znacznej części są sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.