Trzy promy dla polskich przewoźników ma wybudować Gdańska Stocznia Remontowa. [ROZMOWA]

2021-11-30 11:05
Trzy promy dla polskich przewoźników ma wybudować Gdańska Stocznia Remontowa
Autor: pixaby Trzy promy dla polskich przewoźników ma wybudować Gdańska Stocznia Remontowa

Powstaną promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło podpisanie umowy między spółką Polskie Promy, a Gdańską Stocznią Remontową im. Józefa Piłsudskiego.

Dwa z nich będą pływać we flocie Unity Line. Problemem jest czas: jeśli nowe promy nie zaczną kursować po Bałtyku w 2025 roku – polska flota promowa nie będzie miała czego szukać na tym akwenie, bo konkurencja nie przespała ostatnich pięciu lat.

- Cieszę się, że w końcu doszło do podpisania umowy i że polska flota operująca na Bałtyku będzie miała nowe jednostki, ale to wszystko dzieje się zbyt późno. Wg moich wyliczeń dwa z planowanych promów rozpoczną kursowanie po Bałtyku dopiero w 2026 roku. Od 2025 r. nie będą mogły pływać jednostki, którymi obecnie dysponuje PŻM i PŻB. Zmieniają się przepisy o emisji spalin. Konkurenci, czyli DFDS, Stena Line, Finnlines, czy niemiecki TT Line będą do tej zmiany gotowi. Polscy operatorzy – nie. Może się okazać że za cztery lata na Bałtyku nie będzie żadnego polskiego promu – powiedział Radiu plus pełnomocnik marszałka woj. zachodniopomorskiego ds gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Każdy z promów ma mieć ponad 195 m długości o ponad 32 m szerokości. Długość linii ładunkowej to ponad 4 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Listen to "Rafał Zahorski o budowie polskich promów" on Spreaker.