Chełm. Trwa przebudowa dworca PKP [AUDIO]

Obecnie trwa rozbiórka budynku z lat 60-tych ubiegłego wieku. Jego następca ma być gotowy pod koniec roku. Chełm zyska zupełnie nowy, modernistyczny dworzec kolejowy.
- Inwestycja związana z kompleksową przebudową dworca Chełm jest obecnie na etapie robót budowlanych. Prace rozbiórkowe nabrały tempa latem ubiegłego roku. We wrześniu zakończono rozbiórkę wschodniego skrzydła dworca, a pod koniec roku wykonawca rozpoczął rozbiórkę głównej bryły budynku oraz skrzydła zachodniego. Prace te zostały poprzedzone otwarciem (pod koniec listopada) dworca tymczasowego, w którym znalazły się poczekalnia, toalety i kasy biletowe. Obsługa pasażerów będzie w nim prowadzona do czasu zakończenia inwestycji, ale wyłącznie z użytkowania będącego w przebudowie dworca nie ma wpływu na kursowanie pociągów. Aktualnie w miejscu po dawnym skrzydle wschodnim prowadzone są już roboty przy fundamentach - mówi Michał Stilger, rzecznik PKP S.A..
- Zakończenie przebudowy planowane jest na koniec 2025 r., ale ostateczny termin udostępnienia dworca pasażerom będzie uzależniony nie tylko od terminu zakończenia prac budowlanych, ale wykonania testów i rozruchów nowych instalacji i systemów oraz przeprowadzenia odbiorów technicznych i uzyskania odpowiednich pozwoleń administracyjnych - dodaje.
Budynek dworca Chełm pochodzi z lat 60. XX w., a jego ostatnia modernizacja rozpoczęła się pod koniec lat 90. i ukończona została w 2001 r. Podczas przygotowania inwestycji w Chełmie rozważono i modernizację obecnego budynku, i budowę całkowicie nowego obiektu w formule tzw. innowacyjnego dworca systemowego. Można powiedzieć, że realizowana dziś kompleksowa przebudowa jest połączeniem tych dwóch koncepcji. Zaplanowano wyburzenie obu skrzydeł dworca i bryły głównej przy jednoczesnym zachowaniu piwnic znajdujących się pod skrzydłem zachodnim. Pierwotna koncepcja przebudowy nie zakładała wyburzenia skrzydła zachodniego i bryły głównej, jednakże sporządzona na etapie prac projektowych ekspertyza techniczna wykazała, że konstrukcja budynku nie pozwoliłaby na urządzenie I piętra zgodnie z potrzebami najemców zewnętrznych. Stąd spółka PKP podjęła decyzję o rozbiórce całej części naziemnej i zaprojektowaniu jej w nowej formie - informuje PKP S.A..
- Chełm zyska zupełnie nowy, modernistyczny dworzec, który będzie obiektem nowoczesnym, energooszczędnym i w pełni dostosowanym do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziećmi czy osób starszych. Najważniejszą częścią będzie 250-metrowy, dobrze doświetlony światłem dziennym hol, w którym znajdą się ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, pomieszczenie kasy biletowej, a także poczekalnia, toalety i lokale handlowo-usługowe. Nowy dworzec będzie także obiektem ciekawym architektoniczne, choćby dlatego, że znajdą się w nim lokalne akcenty. Będą to np. elewacja z cegły w kolorze kredowym czy odciśnięty w betonie fragment planu miasta w kształcie orła, co jest nawiązaniem do prowadzonej w 20-leciu międzywojennym rozbudowy miasta o osiedle „Dyrekcja” - podkreśla Michał Stilger.
Przebudowa dworca obejmie też jego najbliższe otoczenie. Pojawią się miejsca parkingowe, stojaki rowerowe i strefa odpoczynku z meblami ulicznymi. Cała inwestycja będzie kosztowała blisko 26 milionów złotych.