Czy w województwie lubelskim będzie więcej płatnych dróg ekspresowych? [AUDIO]
1600 km ekspresówek i autostrad - o tyle od jesieni ma zwiększyć się w Polsce sieć płatnych dróg dla ciężarówek i autobusów.
Zmiany, które chce w prowadzić Ministerstwo Infrastruktury, obejmą też fragmenty dróg ekspresowych w województwie lubelskim. Przewoźnicy chcą przesunięcia zmian o rok a strona rządowa odpowiada, że sieć płatnych dróg nie była rozszerzana od siedmiu lat. Jak uważa Maciej Kulka, współpracujący z branżą transportową, pewnym pomysłem może myć zmniejszenie opłat. - Warto pamiętać o tym, że poprzedni rząd, podpisując tak zwane "kamienie milowe" musiał się na to zgodzić, ponieważ był to warunek otrzymania środków z KPO. Rozszerzenie sieci dróg płatnych wynikało właśnie z tych "kamieni" - dodaje.
- Warto może pomyśleć o obniżeniu tych stawek związanych z przejazdem. Skoro będzie więcej dróg płatnych, można obniżyć stawkę za przejazd. Wtedy rozłoży się ten ciężar opłat na przewoźników i będzie to wtedy będzie to trochę bardziej korzystne. Ministerstwo i tak będzie miało większy wpływ a przewoźnicy aż tak bardzo tego nie odczują. Trzeba też pamiętać, że każde podniesienie opłat drogowych wiąże się z obciążeniami dla przewoźników. Będą oni podnosić stawki za wykonanie swoich usług i my jako konsumenci końcowi będziemy ponosić te koszty. Pamiętajmy, że firma transportowa nie ma własnych pieniędzy, ona ma pieniądze od swoich klientów. Takie przedsiębiorstwo będzie musiało podnieść ceny, żeby zrekompensować wyższe opłaty - wyjaśnia Maciej Kulka.
Rozszerzenie sieci płatnych dróg ma w Lubelskiem objąć odcinki: S12 miedzy węzłami Puławy Zachód - Kurów Zachód; S17 miedzy węzłami Garwolin Południe - Kurów Zachód i S19 między węzłami Lublin Węglin - Stobierna.