- Uzyskanie decyzji ZRID pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Wykonawca deklaruje, że mimo zimowej przerwy kontraktowej od 16 grudnia do 15 marca, po przekazaniu placu budowy przystąpi do robót przygotowawczych. Wiele będzie zależało od warunków pogodowych. Pierwsze prace polegać będą m.in. na rozbiórce elementów istniejącej infrastruktury drogowej, wycince drzew oraz przebudowie infrastruktury podziemnej. Po zakończeniu przerwy zimowej w pierwszej kolejności zaplanowane są roboty ziemne m.in. zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi urodzajnej, wykonanie wykopów oraz nasypów, wzmocnienie podłoża gruntowego, wykonanie dróg technologicznych, a także wykonywanie pierwszych fundamentów obiektów inżynierskich - wyjaśnia Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- W ramach zadania przewidziana jest budowa blisko 14 km drogi ekspresowej od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do końca obecnej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Obwodnica, poza dwoma węzłami, jest drogą jednojezdniową i w ramach inwestycji zyska na odcinku 6,2 km drugą jezdnię. Przebudowane zostaną też łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe. W ten sposób istniejąca obwodnica miasta zostanie dostosowana do parametrów drogi ekspresowej. W ramach inwestycji zaprojektowanych zostało także sześć obiektów inżynierskich, w tym przejście dla dużych zwierząt i wiadukt nad linią kolejową. Wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - Halasy i Tuliłów, drogi dojazdowe i lokalne. Z kolei węzeł Łukowisko, łączący ten odcinek trasy Via Carpatia z autostradą A2, powstaje już w ramach realizacji autostrady - dopowiada Małgorzata Pawelec-Buras.
Inwestycja będzie kosztować ponad 390 milionów złotych. Kolejnym odcinkiem międzynarodowego szlaku Via Carpatia kierowcy powinni pojechać w pierwszej połowie 2027 roku. W tej chwili mają do dyspozycji 187 km drogi ekspresowej S19, To przede wszystkim odcinek Lublin - Rzeszów. W realizacji jest 25 odcinków tej trasy o łącznej długości 342 km. Z tego 15 odcinków o łącznej długości blisko 200 km jest w budowie. Cała droga ekspresowa S19 będzie miała długość ponad 580 km od Kuźnicy na granicy z Białorusią przez trzy województwa - podlaskie, lubelskie i podkarpackie - do Barwinka na granicy ze Słowacją. Od Białegostoku do granicy ze Słowacją będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.