Lubelskie - kultura "NoLo" , czyli promocja trzeźwości [AUDIO]
Promuje styl "NoLo", czyli bez alkoholu. W Polsce upowszechnia się moda na trzeźwość. Widać ją szczególnie w wyborach młodego pokolenia.
Do stałego trendu jeszcze daleko, ale coraz częściej - szczególnie u młodych - widać zamiłowanie do kultury unikania napojów wyskokowych. Wiąże się to z ogólną modą.
- Młodzi ludzie chcą ładnie wyglądać i chcą ładne mieć zdjęcia na Instagramie, więc dbają o siebie. Oczywiście w niektórych grupach nadal są modne narkotyki, ale jest też mnóstwo młodych ludzi, którzy od tego odchodzą. Dziś jest moda na to, żeby być zdrowym, dobrze wyglądać, dobrze się czuć i dbać o siebie - podkreśla psycholog, dr Sylwia Gwiazdowska-Stańczak z KUL-u.
Eksperci podkreślają korzyści zdrowotne wynikające z unikania picia alkoholu albo przynajmniej z jego ograniczania. Wskazują też na zainteresowania młodych ludzi.
- My często podkreślamy, że tylko "siedzą" w telefonach i nie są ambitni. Natomiast jak pytam się młodych, czym się interesują, to wymieniają niesamowite rzeczy. Oni używają nowych technologii, ale potrafią z nich korzystać, bo nagrywają filmy, czy robią animacje. Młodzi mają alternatywę do siedzenia pod blokiem na ławce, a rzutuje to na cały ich styl życia - dodaje psycholog.
Sam skrót "NoLo" ma pochodzenie z języka angielskiego. To zbitek słów "no alcohol, low alcohol". Oznacza brak alkoholu lub jego niską zawartość.
Anna Opasiak