NFZ od początku roku obsłużył łącznie milion klientów. Lubelski OW NFZ blisko 54 tysiące.
Milionowy klient przyszedł we wtorek do siedziby oddziału NFZ w Łodzi. Choć większość spraw w NFZ można załatwić online, ta akurat wymagała osobistego stawiennictwa w Sali Obsługi Klientów. Sale Obsługi Klientów Lubelskiego Oddziału NFZ odwiedziło w 2024 r. do tej pory blisko 54 tysiące osób.
W salach obsługi klientów NFZ można uzyskać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego i certyfikat tymczasowo ją zastępujący, sprawdzić status swojego ubezpieczenia zdrowotnego, a także podpisać umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne. Na stanowiskach obsługi można także załatwić inne sprawy związane z działalnością NFZ, dotyczące leczenia uzdrowiskowego, zaopatrzenia w wyroby medyczne, transportu medycznego czy zwrotu kosztów leczenia za granicą. Pracownicy Funduszu udzielają informacji na temat Internetowego Konta Pacjenta, aplikacji mojeIKP oraz innych usług cyfrowych i portali NFZ. W Oddziale działa usługa e-Doradca NFZ, która umożliwia konsultację online z pracownikiem lubelskiego NFZ, bez wychodzenia z domu.
W Sali Obsługi Klientów Lubelskiego NFZ w Lublinie działa także samoobsługowy kiosk profilaktyczny, w którym można wykonać ważne pomiary medyczne. Wizyta w kiosku profilaktycznym trwa zaledwie kilkanaście minut. Wyniki pomiarów drukowane są na miejscu w kiosku i można je omówić z naszym doradcą ds. profilaktyki i promocji zdrowia. Doradca wskazuje jakie są normy poszczególnych pomiarów, a jeżeli wyniki odbiegają od normy, wskazuje dalszą ścieżkę postępowania. Na stanowisku klienci otrzymują informację z jakich programów profilaktycznych finansowanych przez NFZ mogą skorzystać.
Najwięcej osób odwiedza naszą Salę Obsługi Klientów, żeby wyrobić na miejscu kartę EKUZ. Tylko w tym roku do tej pory wydaliśmy ponad 32 tysiące EKUZ-ów. W sezonie, czyli w czasie letnich wyjazdów wydajemy nawet 300 kart dziennie. Poza tym, najwięcej osób przychodzi osobiście w sprawie leczenia uzdrowiskowego i zaopatrzenia w wyroby medyczne – mówi Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
W każdy poniedziałek nasze Sale Obsługi Klientów są dostępne dłużej, od godz. 8.00 do 18.00. Z uwagi na szczególne potrzeby osób w spektrum autyzmu w Sali Obsługi wprowadziliśmy „cichą godzinę”. W każdy wtorek od godz. 14.00 do 15.00 wygaszamy światła i wyciszamy telefony, aby zapewnić komfort tym, którzy tego potrzebują. Osoby ze szczególnymi potrzebami oraz ich opiekunowie mogą także skorzystać z wydłużonego, 30-minutowego czasu obsługi w odizolowanym, wyciszonym pomieszczeniu. Taką wizytę w można wcześniej zarezerwować przez stronę internetową oddziału.
Sala jest dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Można wejść do niej z psem asystującym. Jest też stanowisko z regulowanym blatem do obsługi osób na wózkach, są ramki do podpisu, pętle indukcyjne i wsparcie asystenta osoby niepełnosprawnej. Dla osób głuchych i słabo słyszących, jeżeli zgłoszą taką potrzebę, dostępna jest obsługa w języku migowym. Jest również pokój dla kobiet w ciąży i kobiet z małymi dziećmi i kącik zabaw dla dzieci.
Nasz oddział wojewódzki NFZ prowadzi działalność profilaktyczną. W SOK w Lublinie przy ul. Nadstawnej oraz w naszych delegaturach w Białej Podlaskiej, w Chełmie i w Zamościu tylko w tym roku zorganizowaliśmy 43 wydarzenia promujące profilaktykę i zdrowy tryb życia. Były to między innymi spotkania z psychologami, ratownikami medycznymi, amazonkami, pielęgniarkami czy przedstawicielami sanepidu. W ramach tych wydarzeń klienci mieli między innymi możliwość skorzystania z pomiaru poziomu glukozy we krwi, badań dermatoskopem nauki samobadania piersi czy zasad udzielania pierwszej pomocy. Organizujemy także cykliczne, comiesięczne spotkania z dietetykami, farmaceutami i ekspertami ZUS, PFRON i KRUS - dodaje M. Bartoszek.
Źródło: NFZ/Małgorzata Bartoszek