Będą duże tramwajowe utrudnienia

Wszystko z powodu remontu wiaduktu nad linią kolejową w alei Jana Pawła II. Prace zaczną się 22 marca i potrwają około dwóch miesięcy. Tramwaje pojadą objazdami.
Pracami będzie objęty odcinek torowiska na wiadukcie przy CH Arkadia – między przystankami Rondo Radosława i Plac Grunwaldzki. W sumie to 1330 metrów toru pojedynczego. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków warszawskiej sieci tramwajowej: w szczycie, w ciągu godziny, przejeżdża nim 60 tramwajów w jednym kierunku. Ostatni remont torowisko przechodziło ponad 20 lat temu. Obecnie są tam liczne ograniczenia prędkości (10-20 km/h na każdym z torów), co wpływa na komfort podróżowania i czas przejazdu.
Wyłączenie ruchu tramwajowego zaplanowane jest od 22 marca do 25 maja. Roboty zaczną się od demontażu torów wraz z prefabrykowanymi płytami podbudowy – aż do konstrukcji wiaduktu. Wykonanie hydroizolacji obiektu i ułożenie nowych płyt prefabrykowanych to kolejne etapy prac. Następnie roboty obejmą montaż szyn i urządzeń wyrównawczych oraz zalanie żywicami elementów infrastruktury.
Roboty wymuszą przerwę w kursowaniu tramwajów w ciągu alei Jana Pawła II i ulicy Popiełuszki na odcinku pomiędzy przystankami Metro Marymont i Rondo Radosława. Nie będą kursowały tramwaje linii 28, a 16, 17, 22, 27 i 33 oraz 24 zmienią swoje trasy w obydwu kierunkach. Uruchomione zostaną autobusowe linie zastępcze Z17 i Z33 oraz trzy tramwajowe linie uzupełniające 71, 73 i 78. Wszystkie tramwaje linii 16 będą dojeżdżały do pętli Metro Marymont – z ulicy gen. Andersa nie skręcą w Stawki, tylko pojadą prosto do Mickiewicza i dalej Słowackiego. 17 zachowa relację PKP Służewiec – Winnica, ale pojedzie z al. Jana Pawła II ulicą Stawki, dalej Andersa, Mickiewicza, Słowackiego do Marymonckiej i swojej stałej trasy. Tramwaje linii 22 nie będą kursowały na Bielany tylko zakończą trasę na ulicy Skierniewickiej przy Wolskiej (przystanek Metro Płocka 57) – z Okopowej pojadą w al. Solidarności, Wolską i Skierniewicką w przeciwnym kierunku. Do Wiatracznej, rozpoczną trasę na Wolskiej, na przystanku Zajezdnia Wola.
Tramwaje linii 27 zostaną skierowane na Dworzec Wschodni i na Pragę pojadą: od Ronda Zgrupowania AK "Radosław" przez ulicę Słomińskiego, Most Gdański, Starzyńskiego, Jagiellońską, Ratuszową do Targowej i Kijowskiej. Na prawy brzeg Wisły będą kursowały także tramwaje linii 33 - ulicą Jagiellońską dojadą do pętli Ratuszowa-ZOO. Trasa tramwajów linii 24 zostanie wydłużona na Bielany, do pętli Piaski.
Utrzymane zostanie kursowanie tramwajów na całej długości ulicy Broniewskiego – do tymczasowego przystanku tramwajowego w rejonie pl. Grunwaldzkiego. Będzie to możliwe dzięki tymczasowemu rozjazdowi nakładkowemu. Dwukierunkowe tramwaje zapewnią pasażerom dojazd z Broniewskiego w dwóch kierunkach – w stronę Bielan i pętli Metro Młociny, a także w stronę Bemowa i ulicy Powstańców Śląskich.
Trasa linii zastępczej 78 poprowadzi z Osiedla Górczewska ulicami: Powstańców Śląskich, al. Reymonta do Broniewskiego i Placu Grunwaldzkiego (w sobotę 22 marca tramwaje linii 78 będą miały trasę prowadzącą do Metra Młociny ulicami Wólczyńską i Nocznickiego). Od niedzieli (23.03) na trasę wyjadą tramwaje linii 73 z Metra Młociny ulicami: Nocznickiego, Wólczyńską do Broniewskiego i Placu Grunwaldzkiego. Sieć połączeń szynowych uzupełni linia 71 o trasie: PKP Służewiec – Marynarska – Wołoska – al. Niepodległości – al. Jana Pawła II – Słomińskiego – Starzyńskiego – Jagiellońska – Ratuszowa-ZOO. Do Ronda Zgrupowania AK "Radosław" i zatrzymujących się tam tramwajów i autobusów dowiozą pasażerów autobusy dwóch linii zastępczych – Z17, które będą jeździły od ulicy Słowackiego do Stawek (Metro Marymont – ks. Popiełuszki – al. Jana Pawła II) oraz Z33 od Włościańskiej do Ronda Zgrupowania AK "Radosław" (Włościańska – Broniewskiego – al. Jana Pawła II). 22 marca autobusy linii Z33 będą zaczynały kursy na pętli Chomiczówka. Autobusy Z33 w godzinach szczytu będą nim jeździły co ok. 4-6 minut.
W czasie prac wprowadzone zostaną także ułatwienia dla zastępczej komunikacji autobusowej. Na ulicy Broniewskiego – na odcinku od przejazdu za Elbląską do Matysiakówny – zostanie wytyczony tymczasowy buspas dla autobusów jadących w kierunku centrum. Jego wprowadzenie będzie wiązało się z czasowym usunięciem wysepek i azyli na środku ulicy, a także kilkudziesięciu miejsc parkingowych między Krasińskiego i Matysiakówny. Na skrzyżowaniach z ulicami Braci Załuskich i Krasińskiego będzie można skręcać tak jak dotychczas, ale na pierwszym z nich stanie tymczasowa sygnalizacja świetlna. Prace przy zmianie organizacji ruchu rozpoczną się 18 marca, a nowe rozwiązania będą obowiązywać od 20 marca. Ponadto, w dniu montażu rozjazdu nakładkowego zostanie wygrodzony jeden z pasów do placu Grunwaldzkiego.
Zmiany w organizacji ruchu zostaną też wprowadzone na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II. Na czas prac tramwajowych zajęte zostaną przylegające pasy jezdni. Od ronda "Radosława" do placu Grunwaldzkiego kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Zjeżdżający z wiaduktu „odzyskają” przed rondem "Radosława" trzeci pas, a na rondzie pojadą we wszystkich kierunkach. Przejezdny będzie także trzeci, wydzielony pas do skrętu w ulicę Błońską. Podobnie będzie na drugim końcu wiaduktu – tak jak obecnie będą tam cztery pasy, w tym dwa do skrętu w Broniewskiego.