Jakie linie tramwajowe dojadą do Wilanowa?
To przestało być już tajemnicą. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał planowane trasy. Sprawdziliśmy je.
Połączenia na trasie do Wilanowa będą oparte o trzy linie tramwajowe – 14, 16 i 1. Łącznie zapewnią kursowanie co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu i co 4 minuty w weekendy. Te trzy linie zastąpią również linie autobusowe łączące Śródmieście z Dolnym Mokotowem i Wilanowem – 501, 519 i 522. Jak twierdzi ZTM zaoferują w godzinach szczytu około 30 kursów w godzinie (zamiast dotychczasowych 16 autobusowych) i około 6 tysięcy miejsc w tramwajach (zamiast dotychczasowych około 2 tysięcy w autobusach). Po wprowadzeniu priorytetów dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej dojazd z Miasteczka Wilanów do Śródmieścia zajmie poniżej 30 minut.
Z chwilą otwarcia trasy na tory wyjadą tramwaje linii 14 i 16 a przestaną jeździć 35. W kolejnym etapie zakończy się kursowanie autobusów linii 522 oraz 519 na trasie skróconej, między Śródmieściem i Wilanowem. Zasadnicze zmiany zostaną wprowadzone po kilkunastu dniach od uruchomienia tramwajów. Nadal będą się toczyły prace przy odtwarzaniu i budowie ulic, co także będzie miało wpływ na bieżący układ komunikacyjny i niektóre autobusy pojadą trasami objazdowymi. Linia 19 pojawi się na przystankach dopiero po otwarciu odcinka trasy do pętli Stegny.
Linia numer 14 wróci do Wilanowa po ponad 50 latach. Zapewni dojazd do stacji metra Politechnika oraz na Ochotę. Pojedzie trasą: Banacha-Miasteczko Wilanów ulicami: Banacha, Grójecką, Plac Narutowicza, Filtrową, Krzywickiego, Nowowiejską, Plac Zbawiciela, Marszałkowską, Plac Unii Lubelskiej, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Jana III Sobieskiego i aleją Rzeczypospolitej. W szczycie pojedzie co 8 minut, poza szczytem co 12, a w soboty, niedziele i święta co 15 minut.
Na warszawskie tory wróci też linia o numerze 16. Ma stać się podstawową linia na całej nowej trasie do Wilanowa – połączy Miasteczko Wilanów z pętlą Piaski (a także w kursach skróconych z pętlą Muranów). Pojedzie przez ścisłe centrum Warszawy. Tramwaje będą kursowały co 4 minuty w godzinach szczyt. Na Bielanach, Żoliborzu oraz w Śródmieściu linia 16 zastąpi linię 35, która zostanie zlikwidowana.
Wielki powrót zaliczy także linia 19, ale trochę później. Zostanie uruchomiona dopiero wraz z oddaniem do użytku odcinka trasy od ulicy Jana III Sobieskiego przez ulicę Świętego Bonifacego do pętli Stegny. Wraz z linią 33 będzie stanowiła główny dojazd z Bielan i Żoliborza w aleję Jana Pawła II. Różnić się będzie w końcowym odcinku trasy – linia 33 będzie obsługiwać, jak obecnie, odcinek ulicy Wólczyńskiej, a tramwaje 19 wyruszą z Nowego Bemowa (gdzie zastąpią linię 35).
Na razie nie znamy jeszcze dokładnej daty uruchomienia trasy tramwajowej do Wilanowa. Zarząd Transportu Miejskiego enigmatycznie pisze w komunikacie,że stanie się to "wkrótce". O zmianach dotyczących linii autobusowych jeszcze napiszemy na naszej stronie internetowej w osobnym artykule.