Już wiadomo, którędy pojedzie tramwaj na Modlińską

Gotowe jest studium techniczno-ekonomiczne. To początek przygotowań do budowy nowej linii tramwajowej. Ma ułatwić komunikację na Żeraniu.
Jest już wyznaczony korytarz, którym pobiegną tory. Ich dokładny przebieg pokażą dalsze analizy w ramach prac nad dokumentacją projektową, która jest kolejnym etapem tej inwestycji. Inżynierowie i planiści z Tramwajów Warszawskich przeanalizowali informacje prawne, strukturę własności, wskazali możliwe kolizje z istniejącą infrastrukturą i jak i z kim powinny być przeprowadzone uzgodnienia przed budową. Studium pokazało, gdzie jest infrastruktura podziemna i co trzeba będzie przebudować. Wiadomo też gdzie można planować pętle, rozjazdy, tory do zawracania, podstacje zasilające i przystanki. Cala dokumentacja składa się 12 tomów opracowań po kilkadziesiąt stron każdy.
Tramwaj wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie ulicą Jagiellońską wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Nowa trasa dalej pobiegnie mostem nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej do Familijnej. Tam znajdzie się pętla i parking park and ride. W tym miejscu trasa rozdzieli się na dwie części. Pierwsza pobiegnie Familijną w głąb nowych osiedli i dalej Myśliborską aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę. Druga część, planowana na dalszą przyszłość, będzie mogła pobiec wzdłuż Płochocińskiej do przystanku kolejowego Warszawa Żerań. Długość trasy z pętli Żerań FSO wyniesie około 4 kilometrów. Trasa do przystanku kolejowego Warszawa Żerań to około kilometra. Zaplanowano budowę łącznie 7 przystanków. Wykonawca dokumentacji zaproponował, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ulicy Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo trzeba będzie przebudować zjazdy z trasy toruńskiej, estakady a także zbudować krótki tunel.
Skończyło się wstępne planowanie, teraz czas na przygotowanie inwestycji. Kolejnym krokiem jest przygotowanie dokumentacji uwzględniającej przebudowę podziemnych instalacji i infrastruktury drogowej. Następnie zostanie pozyskana decyzja środowiskowa oraz wszystkie pozostałe decyzje administracyjne. Ogłoszenie przetargu na to zadanie planowane jest na przełomie 2024 i 2025 roku. Prace nad tymi dokumentami potrwają kilkadziesiąt miesięcy. Po ich zakończeniu będzie można zaplanować budowę linii tramwajowej. Aktualny zakłada budowę w latach 2029-2032. Wynika to przede wszystkim z możliwości finansowych. Dodatkowe fundusze – na przykład z Unii Europejskiej – mogłyby wpłynąć na zmianę terminu budowy.