Na modernizację linii średnicowej jeszcze poczekamy
PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że uda się ją rozpocząć najwcześniej w 2029 roku. Wcześniej musi skończyć się modernizacja Warszawy Wschodniej. Jak wygląda terminarz prac?
Przetarg na modernizację Warszawy Wschodniej kolejarze chcą ogłosić dopiero pod koneic tego roku. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć w roku 2026 i powinny się zakończyć w 2029 roku. Dopiero po zakończeniu modernizacji Dworca Wschodniego kolejarze chcieliby płynnie przejść do modernizacji średnicy. Według najnowszych planów zostanie przebudowana w taki sposób, żeby możliwe było jej nadbudowanie nowymi obiektami na przykład budynkami. Konstrukcja tunelu średnicowego może wygenerować tyle niespodzianek na etapie budowy, że bezpieczniejsze byłoby prowadzenie ruchu kolejowego przynajmniej przez jakiś czas z całkowitym pominięciem średnicy. Nie wiadomo jednak jeszcze jak zostanie poprowadzony ruch pociągów w czasie prac.
Przebudowa warszawskiej linii średnicowej pochłonie kilka miliardów złotych. Przebudowanych zostanie około 50 kilometrów torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota i Warszawa Centralna. Zmieni się położenie stacji Warszawa Powiśle, a dobudowana ma zostać podziemna stacja pod rondem de Gaulle'a. Cała obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. ubiegłego wieku.