Prawie miliard pasażerów w metropolii warszawskiej

2025-02-12 10:33
Tramwaj WTP
Autor: fot. Warszawski Transport Publiczny

Dane za 2024 rok zaprezentował stołeczny ratusz. To więcej niż przez cały rok w pociągach dalekobieżnych uruchamianych przez PKP Intercity. Liczba pasażerów Warszawskiego Tranportu Publicznego stale rośnie.

W 2024 roku z transportu publicznego w metropolii warszawskiej skorzystało ponad 956 milionów pasażerów. To więcej o około pół miliona osób niż rok wcześniej. Dla porównania – w ubiegłym roku pociągami PKP Intercity podróżowało w Polsce 78,5 miliona pasażerów. O ile 2023 był „rokiem metra”, bo w nim sieć podziemnej kolei działała na pełnych trasach , to minione 12 miesięcy należały do naziemnego transportu szynowego, czyli tramwajów i kolei. To właśnie w tych rodzajach transportu przybyło pasażerów.

Najwięcej osób tradycyjnie przewiozły jednak autobusy: ponad 447 milionów (spadek o 2 procent). Sieć autobusowa jest największa, to ponad 300 linii o łącznej długości ponad 4 tysięcy kilometrów. Na drugim miejscu, pod względem przewiezionych pasażerów, znalazły się tramwaje. Było to ponad 252 miliony osób (wzrost o 2 procent w stosunku do roku 2023). W 2024 roku składy pojechały kilkoma nowymi trasami: na ulicach: Kasprzaka, Gagarina, Spacerowej i Goworka, w al. Rzeczypospolitej, na Jana III Sobieskiego i Belwederskiej. Przez trzy miesiące od uruchomienia połączenia do Wilanowa, z nowych linii 14 i 16 skorzystało niemal 5,5 miliona pasażerów, w tym z zupełnie nowego odcinka trasy tramwajowej ponad 2 miliony osób. Podium z liczbą pasażerów blisko 197,3 miliona zamyka metro, notując tym samym spadek o 2 procent w stosunku do poprzedniego roku. Tuż za podium znalazła się Szybka Kolej Miejska, która zanotowała największy wzrost liczby pasażerów, bo aż o 19 procent. Skorzystało z niej ponad 18 milionów osób.

W 2024 sprzedano w stolicy 115 126 702 bilety, co oznacza wzrost o ponad 1,7 procent. Jeżeli chodzi o bilety długookresowe (30 i 90 dniowe) pasażerowie kupili ich 4 858 954. W tym segmencie spadła liczna kupionych biletów 30-dniowych, ale wzrosła - o ponad 10 procent - biletów 90-dniowych. Po raz kolejny sprzedaż biletów w aplikacjach mobilnych przekroczyła tradycyjną. W aplikacjach pasażerowie kupili ponad 46,3 miliona biletów. W stacjonarnych biletomatach pasażerowie nabyli ponad 32,3 miliona biletów, a w pojazdach – 24,7miliona.