Są pieniądze na wykup terenów pod kolejną trasę tramwajową

2025-03-13 16:16
Tramwaj WTP
Autor: fot. Warszawski Transport Publiczny

Chodzi o tory na Gocław. W sumie to 108 milionów złotych. Zmiany w budżecie przegłosowali stołeczni radni. Będą też dodatkowe remonty.

Wysupłanie dodatkowych środków na inwestycję było możliwe dzięki zmianie rządowej polityki finansowania samorządów. Za 108 milionów złotych Warszawa sfinansuje wykup gruntów pod projektowaną trasą na Gocław. Łączna jej długość to 3,6 kilometra. Oprócz samego torowiska powstać ma: sześć zespołów przystankowych, most tramwajowo-pieszo-rowerowy i trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym. Posadzonych zostanie ponad 300 drzew i sporo niskiej zieleni. Harmonogram inwestycji zakłada na 2027 rok uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych. Prace zakończą się około 2030 roku i przejazd tramwajem całej trasy – do stacji metra Centrum – zajmie blisko 20 minut.

To jednak nie wszystko. Kolejne 100 milionów złotych udało się wygospodarować na planowane naprawy i modernizacje torowisk w stolicy.  Dzięki temu możliwa będą między innymi: wymiana zużytych elementów infrastruktury, dostosowanie parametrów tras do aktualnych standardów technicznych oraz poprawa przepustowości wybranych odcinków. Tam, gdzie jest to możliwe, powstaną także zielone torowiska. W latach 2026–2028 przewidziana jest realizacja prac między innymi na: ul. Grochowskiej - na odcinku między rondem Wiatraczna a pętlą Gocławek, przejeździe tramwajowym wraz z przejściami dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej i Wawelskie, skrzyżowaniu Alei Solidarności z ulicą Okopową, torowisku na ulicy Stawki,  torowisku w ulicy Wolskiej (od przystanku Sokołowska do granicy trasy Kasprzaka), w Alejach Jerozolimskich (od placu Starynkiewicza do ronda Czterdziestolatka, torowisku na ulicy Puławskiej (między Bukowińską a Metrem Wilanowska oraz na ulicach Wólczyńskiej i Nocznickiego (na odcinku Reymonta – Metro Młociny).