Salonka Bieruta otwarta

2015-03-29 10:49
Salonka Bieruta
Autor: Archiwum serwisu

Dziś warto odwiedzić Muzeum Kolejnictwa. Wagon Serii Ashx01 – Salonka Dygnitarzy PRL - czyli symbol minionego czasu został otwarty dla zwiedzających.

Wagon ten był jednym z dwóch wagonów restauracyjnych wyprodukowanych zbudowanych w 1939 r. na zamówienie Francuskiego Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Wielkich Ekspresów Europejskich (C.I.W.L.) w Zakładach im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Podczas II wojny światowej zostały one przejęte przez Niemców. Przebudowano je wówczas na reprezentacyjne wagony salonowe dla wysokich urzędników hitlerowskich Niemiec. Po wojnie w 1946 roku jeden z nich trafił w ręce dygnitarzy PRL-u. Wagon przeznaczono do przewozu najwyższych władz w kraju. Przez wiele lat wagon wiernie służył władzy ludowej. W latach 1947-1952 był wagonem reprezentacyjnym Prezydenta PRL – Bolesława Bieruta, potem podróżowali nim po kraju i całej Europie również inni ówcześni dygnitarze m.in. Władysław Gomułka, Józef Cyrankiewicz i Piotr Jaroszewicz. W pewnym momencie Francuzi upomnieli się o wagon i próbowali zatrzymać go, gdy ten znajdował się na terenie ich kraju. Po drodze szlaban próbowali przed nią postawić Francuzi, którzy upomnieli się o wagon i zatrzymali go, gdy był na terenie ich kraju. Luksusowy pojazd wrócił jednak szczęśliwie do Polski. W wagonie zachowano oryginalne wnętrza z przełomu lat 40. i 50. XX w. Szczytem luksusu jak na owe czasy była prywatna toaleta i prysznic sąsiadujący z sypialnią najważniejszego pasażera. Wagon ma też dobrze wyposażoną kuchnię z piecem węglowym, własne ogrzewanie w przedziałach i meble z mahoniu. W salonie można się przejrzeć w kryształowym lustrze i usiąść na skórzanych fotelach przy wielkim stole konferencyjnym. Ściany wyłożone są drewnianą boazerią z intarsjowanymi widokami polskich miast. Poza przedziałem prezydenta w wagonie znajdują się jeszcze gabinety dla VIP-ów towarzyszących prezydentowi wyposażone w wygodne kanapy obite pluszem i mahoniowe biurka, również wyposażone w łazienki. Na końcu są przedziały przeznaczone dla służby i obsługi wagonu. W każdym przedziale jest umywalka z lustrem. Salonka kursowała do końca lat 70-ych. W 1981 roku została wycofana z eksploatacji i trafiła do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.