Tramwaje wracają!
Z ulgą odetchną pasażerowie korzystający z nich na Grójeckiej, alei Krakowskiej i ulicy Marszałkowskiej. Od poniedziałku (13.10) koniec utrudnień. Ale będą weekendowe objazdy dla kierowców.
Pomiędzy ulicami Królewską i Widok wciąż pracuje kilka ekip. Tramwaje Warszawskie kończą zasadniczą część prac przy przebudowie kilometrowego odcinka torów. Pomiędzy Królewską a Świętokrzyską został już ułożony zielony rozchodnik. Na pozostałym odcinku, zgodnie z wytycznymi pogotowia ratunkowego, są płyty z zabudową z kostki granitowej, umożliwiające przejazd pojazdów uprzywilejowanych. Przygotowane zostało miejsce na przyszłą zieleń, a także nowe przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów oraz samochodów. Przy okazji zostały wyremontowane tory od Królewskiej do Senatorskiej, a na placu Bankowym wymieniono nawierzchnię na torowisku.
Zarząd Dróg Miejskich buduje przejście dla pieszych przy Złotej. W weekend wymieniona zostanie tam nawierzchnia jezdni. Rozpoczęła się także budowa drogi dla rowerów przy jezdni prowadzącej do placu Bankowego, a wkrótce zacznie się sadzenie zieleni. Dziś o (10.10) 22:00 o 22:00 drogowcy zamkną jezdnię ulicy Marszałkowskiej w kierunku ronda Dmowskiego, od Świętokrzyskiej do Widok. Kierowcy ponownie przejadą nią w poniedziałek (13.10) o godzinie 4:00 rano. Objazd wyznaczono ulicami: Świętokrzyską, Emilii Plater i Alejami Jerozolimskimi. Do Emilii Plater i Alej kierowcy dojadą też z ulicy Grzybowskiej lub Królewskiej. Remont będzie można również ominąć aleją Solidarności i aleją Jana Pawła II do Alej Jerozolimskich. Na Marszałkowskiej, dla jadących z placu Bankowego, drogowcy wyznaczą osobny pas do skrętu w prawo w Królewską. Na skrzyżowaniu ze Świętokrzyską kierowcy z dwóch pasów skręcą w prawo. Zamknięte zostanie przejście dla pieszych przez Marszałkowską przy dawnym Sezamie. Przejście i przejazd rowerowy będą drugą stroną skrzyżowania. Zebra przy ulicy Widok pozostanie cały czas otwarta.
W czasie prac na ulicy Marszałkowskiej tramwaje dojeżdżały tylko do ulicy Andersa i ronda Dmowskiego. W obu miejscach działały tymczasowe rozjazdy, które pozwalały tramwajom zmieniać kierunek. Teraz zostaną zdemontowane. Z tego powodu w weekend nie będą kursowały tramwaje linii 15 i 16, a 66 będą jeździły między Piaskami a pętlą Marymont-Potok ulicami: Broniewskiego, aleją Jana Pawła II, Stawki, Andersa i Mickiewicza. Na obecnych trasach pozostaną tramwaje linii 4 i 18. Wróci linia 14 na trasie Miasteczko Wilanów – Plac Narutowicza. Wymiana nawierzchni ulicy Marszałkowskiej oznacza z kolei zmiany tras autobusów. Od godziny 22:00 dziś (10.10) do końca niedzieli autobusy linii 128 i 175 w stronę Szczęśliwic i Lotniska Chopina z placu Piłsudskiego pojadą ulicą Królewską, przez plac Małachowskiego, Mazowiecką i Świętokrzyską do swoich stałych tras na Nowym Świecie. Linie: 171, 151 i 520 ominą zamknięty odcinek ulicy Marszałkowskiej: Świętokrzyską, Emilii Plater i Alejami Jerozolimskimi. Nocne: N32, N35, N38, N85, N88 – z Alej Jerozolimskich skręcą w aleję Jana Pawła II, a następnie w ulicę Świętokrzyską i w Emilii Plater. Skończą trasy na przystanku Emilii Plater 01. Pasażerowie wsiądą na przystanku Dw. Centralny 02 w Alejach Jerozolimskich. Natomiast N42 na Dworzec Centralny pojadą ulicą Świętokrzyską i Emilii Plater.
Od poniedziałku (13.10) tramwaje ponownie pojadą Marszałkowską. Nie będzie już ustawionych przed remontem ograniczeń prędkości na torach. Na swoją stałą trasę wrócą tramwaje linii 4 (Żerań Wschodni – Wyścigi), 15 (Marymont-Potok – P+R Al. Krakowska), 16 (Miasteczko Wilanów – Piaski, z kursami na krótszej trasie do Muranowskiej), 18 (Żerań FSO – PKP Służewiec). Przestaną kursować tramwaje linii 66, a autobusy 151 i 520 wrócą na stałe trasy (151 na Plac Konstytucji, 520 do Dworca Centralnego). Także kierowcy pojadą na obu nitkach, między ulicą Królewską a Widok, dwoma pasami. Dodatkowo na nitce w stronę placu Bankowego będą wyznaczone prawoskręty w ulice Sienkiewicza i Świętokrzyską, a na nitce w stronę ronda Dmowskiego – w Świętokrzyską. Koniec prac tramwajarzy przy Ogrodzie Saskim oznacza także koniec wygrodzeń na jezdni w kierunku placu Bankowego, pomiędzy Królewską a Senatorską. Od poniedziałku kierowcy znowu będą mieli tam dwa pasy. Także w poniedziałek, pomiędzy Królewską a Świętokrzyską, zostaną wprowadzone zmiany w ruchu związane z budową drogi dla rowerów. Zamknięty będzie prawy pas na jezdni w stronę placu Bankowego, a ulica Rysia straci połączenie z Marszałkowską. Otwarty za to zostanie pas przy torowisku. Kierowcy nadal będą mieli po dwa pasy w każdym kierunku.
Od poniedziałku (13.10) tramwaje wrócą także na ulice Grójecką i w aleję Krakowską do pętli P+R Al. Krakowska. Zamknięty pozostanie odcinek torów na ulicy Banacha. Na stałą trasę wrócą tramwaje linii: 9 (Gocławek/Wiatraczna – P+R Al. Krakowska), 15 (Marymont-Potok – P+R Al. Krakowska) a także 27 (Marymont-Potok – Cm. Wolski). Na tory wrócą tramwaje linii 14 na trasie Miasteczko Wilanów – Pl. Narutowicza. Linia 1 nadal będzie kursowała pomiędzy pętlami Annopol/Żerań Wschodni a placem Narutowicza/P+R Al. Krakowska, 7-ka trasą Kawęczyńska-Bazylika – Pl. Narutowicza, a 25 Annopol – Pl. Starynkiewicza. Przestaną kursować autobusy linii Z-9 i Z14, a: 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 733 ponownie będą dojeżdżały do pętli przy parkingu P+R w Alei Krakowskiej.
Kierowcy odzyskają wszystkie pasy na Grójeckiej, pomiędzy placem Narutowicza a ulicą Baśniową. Tramwajarze będą jeszcze kończyli prace na pasach wzdłuż torowiska, co może oznaczać ich miejscowe zwężenie. Późną jesienią wyremontowany odcinek torów zostanie zazieleniony rozchodnikiem – te prace nie będą miały już wpływu na ruch tramwajów. Na skrzyżowaniu z Banacha nadal będą jeździli po jednej jezdni, a Banacha nie będzie miała połączenia z Grójecką. Przerwa w ruchu tramwajów do pętli Banacha potrwa do końca roku.