Tramwajem na Kasprzaka pojedziemy już od wtorku

2024-03-01 10:30
Etap I zmian na Kasprzaka
Autor: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie

Trasa zostanie otwarta 5 marca z samego rana. Wciąż jednak będą trwały na ulicy Wolskiej. Tam pasażerowie poczekają trochę dłużej.

Na nowo wybudowanym odcinku torów tramwajowych trwają jeszcze ostatnie prace wykończeniowe i porządkowe. Szlifowane są tory, trwa montaż infrastruktury przystankowej. Tramwajarzy czeka jeszcze sadzenie bluszczu na ścianach wykopu i posadzenie kolejnych z 94 drzew. W okolicach przystanku przy Redutowej tramwajarze powiększają tereny zielone. Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew. Były tam kiedyś tory i jezdnia – teraz beton zastąpiony zostanie fragmentem parku.

Przygotowania do otwarcia nowej trasy wymagają zmian w komunikacji. Na poniedziałek (4.03) tramwajarze zaplanowali demontaż rozjazdu nakładkowego nieopodal przystanku Fort Wola, na którym tramwaje linii 76 zmieniają kierunek jazdy. Wymaga to wyłączenia ruchu tramwajów na ulicy Powstańców Śląskich i Połczyńskiej od Górczewskiej – właśnie do Fortu Wola. Prace rozpoczną się około 9:30, po porannym szczycie komunikacyjnym i potrwają cały dzień. Wtedy swoje trasy zmienią tramwaje linii 76 oraz autobusy linii zastępczej Z26. Tramwaje 76 będą z Metra Młociny dojeżdżały tylko do pętli Osiedle Górczewska. Ostatni kurs z przystanku Metro Bemowo 07 w kierunku Fortu Wola będzie o 9:42, natomiast ostatni z przystanku Fort Wola 04 w kierunku Metra Młociny o 10:00. Autobusy linii Z26 będą natomiast kursowały między Metrem Płocka a Osiedlem Górczewska.

Od wtorku (5.03) natomiast tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 będą jeździły po nowych torach na ulicy Kasprzaka. Planowana częstotliwość to 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim. Linia 11 będzie linią szczytową – tramwaje będą kursowały tylko w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżały do przystanków PKP Wola (Wolska), na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka pozostaną autobusy linii zastępczej Z26, Tramwaje linii 73 i 76 przestaną kursować.

W drugim etapie - od 25 marca, tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Tramwaje linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach. Trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i Kasprzaka. Przestaną kursować autobusy linii Z26.

Jak zapewniają urzędnicy - nową trasą będzie można szybko dojechać do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz na stację kolejową Warszawa Wola, gdzie będzie wygodna przesiadka z pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Budowa nowej trasy tramwajowej objęła odcinek o długości niemal 3,5 km. Między Wolską a Skierniewicką zostały wybudowane nowe tory – około 2,3 kilometra. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostały przełożone do wykopu. Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów. Dotyczy to także przystanku w wykopie – Reduta Wolska. W tym miejscu tory tramwajowe zajęły miejsce jezdni. Inwestycja kosztowała ponad 205 milionów złotych.