Umowa na nową zajezdnię tramwajową podpisana

2021-12-13 6:46
Wizualizacja zajezdni na Annopolu
Autor: Tramwaje Warszawskie

Obiekt na Annopolu ma powstać za nieco ponad dwa lata. Przymiarki do tej inwestycji trwały od lat. Teraz ma stać się faktem.

Tramwaje Warszawskie dostały dodatkowe fundusze na budowę zajezdni. Oferty były bowiem droższe od zakładanego kosztorysu. Nie pomogła bowiem nawet licytacja oferentów. Dopiero po dołożeniu funduszy możliwe było podpisanie kontraktu z wybranym w przetargu wykonawcą. Budową zajmie się konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Koszt to ponad 532 miliony złotych. To będzie już piąta zajezdnia tramwajowa w stolicy, ale zupełnie inne, niż pozostałe.

Po raz pierwszy zajezdnia będzie niemal w pełni zautomatyzowana. To pozwoli na mniejsze zaangażowanie pracowników w eksploatację i utrzymanie tramwajów. W obiekcie nocować będzie 150 składów. Mają to być tylko nowe i niskopodłogowe pojazdy. Pojawią się też: stanowisko do badania technicznego, lakiernia i myjnia. System zarządzanie będzie identyfikował wagony i sam będzie je rozmieszczał na terenie zajezdni. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu. Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić ich czas i pieniądze: szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 milionów złotych. Jest zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Zamontowane zostaną w niej pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Zaplanowano też magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych. Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy.