Podpisanie umowy z wybraną firmą planowane jest na drugi kwartał przyszłego roku. Obsługę systemu zapewnią: zdalny internetowy portal pasażera, aplikacja mobilna lub tradycyjne kanały obsługi. Nadal będą mogły być używane Karty Miejskie i bilety papierowe z kodem QR (a nie, jak obecnie, z paskiem magnetycznym). Według urzędników pozwoli to na optymalizację kosztów podróży, dostosowanie ceny do rzeczywistego wykorzystania środków transportu, a w przyszłości da możliwość wprowadzenia płatności za liczbę przejechanych przystanków lub kilometrów. Łatwiejsze będzie także planowanie podróży dzięki specjalnej aplikacji mobilnej i portalowi pasażera. Wystarczy, że wyznaczymy cel podróży, a system dobierze najlepszą dla nas trasę. Oprócz tego będzie przekazywał aktualne informacje o zmianach w komunikacji miejskiej.
Pasażer nie będzie musiał kupować biletów w automacie biletowym lub innym punkcie sprzedaży. Zamiast kasować tradycyjny bilet, na ekranie nowego kasownika zaznaczy wybrany bilet lub liczbę biletów i zapłaci za przejazd kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem. Bilet zostanie przypisany cyfrowo do użytego nośnika. W przyszłości będzie jeszcze prościej – zamiast wybierać bilet na ekranie kasownika, wystarczy przyłożenie elektronicznego środka płatniczego do czytnika w kasowniku podczas wsiadania do pojazdu, co będzie jednoznaczne nie tylko z zakupem biletu, ale także z jego skasowaniem. Przy wysiadaniu także trzeba będzie przyłożyć do kasownika ten sam użyty nośnik. W ten sposób zostanie pobrana opłata za przejazd. Rozwiązanie to polega na inteligentnym, automatycznym rozliczaniu opłat za przejazdy po zakończeniu dnia – na podstawie liczby i czasu przejazdów oraz stref taryfowych, w których następowały wejścia i wyjścia ze środków transportu- system naliczy najkorzystniejszą dla pasażera opłatę, przy czym ostateczna opłata nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.
Wykonawca Warszawskiego Systemu Biletowego wybierany jest w formie dialogu konkurencyjnego. W odpowiedzi na ogłoszenie zainteresowani wykonawcy mogą składać wnioski o dopuszczenie o udziału w postępowaniu. Zamawiający z oferentami, którzy zakwalifikowali się do udziału prowadzi dialog z w zakresie zaproponowanych przez nich rozwiązań technicznych i warunków współpracy. Po jego zakończeniu doprecyzowuje swoje wymagania i zaprasza ich do składania ofert. Z nowych form płatności za przejazdy WTP skorzystamy za około 2 lata.