Historyczne porozumienie w sprawie transportu elektrycznego na drodze do Morskiego Oka

Już wkrótce turystów do Morskiego Oka będą woziły busy elektryczne. List intencyjny w tej sprawie podpisali 28 lutego 2025 r.: dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, Starosta Tatrzański, Wójt Gminy Bukowina Tatrzańska i przedstawiciele Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka z Gminy Bukowina Tatrzańska. W rozmowach uczestniczyła minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Dzisiaj też podpisano umowy na dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka oraz aktualizacji planu ochrony Tatrzańskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 2000.
Busy elektryczne pokonywać będą pełną trasę – od Palenicy Białczańskiej do Włosienicy. Na odcinku od Palenicy Białczańskiej do Wodogrzmotów Mickiewicza turyści będą mogli skorzystać również z tradycyjnego transportu z wykorzystaniem zaprzęgów konnych.
To historyczny moment i długo wyczekiwane porozumienie – podkreśliła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska - Konie, pracujące dotychczas na trasie do Morskiego Oka będą pracowały lżej. Z dotychczasowego siedmiokilometrowego odcinka trasy zejdziemy do 2,5 kilometrów. Cieszę się i dziękuję wszystkim stronom, które dołożyły swoich starań, aby doszło do podpisania dzisiejszego listu intencyjnego. Zarówno stronie samorządowej, która dbała o lokalną społeczność, ale też miała zrozumienie dla oczekiwań społecznych, przedstawicielom Tatrzańskiego Parku Narodowego i grupie wozaków, która pracuje nad Morskim Okiem.
– dodał dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego Szymon Ziobrowski
Zgodnie z listem intencyjnym fiakrzy będą realizować przewozy kulturowe fasiągami (zaprzęgami konnymi) na najbardziej płaskim odcinku, od Palenicy Białczańskiej do Wodogrzmotów Mickiewicza. Pełną trasę, od Palenicy Białczańskiej do Włosienicy, turyści będą mogli pokonać korzystając z bezemisyjnego transportu elektrycznego.
Polecany artykuł:
Już w tym sezonie turyści będą mieli wybór – będą mogli pójść do Morskiego Oka, skorzystać z transportu busami elektrycznymi lub podjechać do Wodogrzmotów Mickiewicza konnym zaprzęgiem. Udało nam się porozumieć w tej sprawie – powiedziała ministra klimatu i środowiska.
Nowe oblicze Tatrzańskiego Parku Narodowego
Podpisano umowy na dwie kluczowe inwestycje na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego - dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka oraz aktualizacji planu ochrony Tatrzańskiego parku Narodowego i obszaru Natura 2000. Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczą na te dwa kluczowe dla TPN projekty blisko 10 mln zł.
Blisko 6 mln zł dofinansowania pozwoli na:
- budowę kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka (na odcinku od wsi Małe Ciche do Wiktorówek),
- likwidację zbiorników na ścieki i przenośnych toalet,
- ograniczenie ruchu beczkowozów,
- lepszą ochronę obszaru TPN przez wpływem człowieka,
- poprawę komfortu turystów odwiedzających park.
- Za prawie 4 mln zł dofinansowania zostanie zaktualizowany plan ochrony TPN i obszaru Natura 2000, co pomoże m.in.
- zweryfikować granice parku,
- zweryfikować użytki gruntowe granic potoków,
- dostosować ewidencję gruntów,
- opracować projekt zaktualizowanego planu ochrony dla TPN i obszaru Natura 2000 zawartego w granicach parku.
Nowa kanalizacja o długości 4,9 km pozwoli na podłączenie istniejących obiektów do systemu odprowadzania ścieków, a prace nad projektem mają zakończyć się jeszcze w tym roku. Rejon Wiktorówek odwiedzają dziennie tysiące turystów, a dotychczasowe rozwiązania (przydomowe oczyszczalnie i zbiorniki na fekalia) niestety grożą zanieczyszczeniem środowiska.
Źródło: gov.pl