Liderzy podwyżek w sklepach. Na podium papier toaletowy

2023-02-23 13:19
sklep
Autor: pixabay.com

Z badania pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH” wynika, że w styczniu br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 20% rdr. Okazuje się, że do najdroższych produktów zalicza się papier toaletowy czy ręczniki papierowe.

Jak wynika z analizy MondayNews, produkty papierowe są nowymi liderami wzrostów cen. Jeśli chodzi o porównanie stycznia 2023 r. z analogicznym okresem zeszłego roku, to wygrywają ręczniki papierowe – ich cena wzrosła aż o 59 proc. Ale wśród niechlubnych „inflacyjnych liderów” jest i papier toaletowy. Jego cena wzrosła o 47 proc.

Produkcja tych artykułów pochłania dużo elektryczności i ciepła, więc ich ceny zwiększyły rosnące koszty energii i gazu. Jednak najistotniejszym czynnikiem jest drożejąca celuloza, której zaczęło brakować na światowym rynku w dobie pandemii. Jej niedobory zostały pogłębione przez wojnę w Ukrainie. Przy zmniejszonych dostawach z Azji, brak rosyjskiej celulozy szybko przełożył się na skok cen. Dodatkowo w sytuacji ograniczonej podaży i wysokiego popytu sami konsumenci mogą doprowadzić do niewspółmiernie wysokich cen, jeśli zaczną masowo kupować te towary –

– mówi dr Agnieszka Gawlik z Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu cytowana przez Radio Eska. 

Na podium znalazła się także margaryna. W relacji rocznej ten artykuł zdrożał o prawie 45%, podczas gdy cena masła poszła w górę – o niecałe 10%, a oleju – o ponad 8%.