Pierwsze odcinki S19 w województwie podlaskim oddane do ruchu

2025-10-30 22:28

Od 31 października 2025 r. kierowcy będą mogli korzystać z dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód oraz S19 Bielsk Podlaski Zachód - Boćki w województwie podlaskim. Inwestycja objęła 21 km fragment tej trasy, zrealizowany w formule projektuj i buduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Remont drogi Nowy Sącz Ci.jpg

i

Autor: Redakcja Informacyjna AI/ Wygenerowane przez AI Prosta, asfaltowa droga biegnie przez środek kadru, zbiegając się w dalekim punkcie na horyzoncie, na której widać dwa samochody. Po obu stronach jezdni rozciągają się pola i nasypy ziemne, po lewej stronie drogi widoczne jest zielone pole i linia drzew, a po prawej brązowy, piaszczysty nasyp. Wzdłuż drogi, w równych odstępach, stoją metalowe latarnie z czarnymi oprawami, tworząc symetryczny rząd po obu stronach. Niebo nad drogą jest błękitne, pokryte białymi, puszystymi chmurami.

Nowa ekspresówka to nie tylko szybsze i bezpieczniejsze podróże, ale także ogromny krok w budowie międzynarodowego korytarza łączącego północ i południe Europy – od Litwy po Grecję. Dzięki tym inwestycjom Podlasie zyskuje realne połączenie z europejską siecią transportową, a mieszkańcy regionu – lepszą jakość codziennego życia

 - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowe odcinki S19 mają w sumie 21 km długości i tworzą obejście Bielska Podlaskiego, które umożliwia wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego na osi północ - południe. Nowa trasa powstała jako dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach w każdym kierunku i nawierzchni bitumicznej.

S19 Haćki – Bielsk Podlaski – Boćki to pierwszy oddany do ruchu fragmentem drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim, stanowiący cześć międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Trasa, która docelowo połączy Europę Północną i Południową, na terenie Polski będzie miała ok. 700 km długości. Via Carpatia będzie przebiegać przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).

S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód

Droga ekspresowa S19 na odcinku od Haciek do węzła Bielsk Podlaski Zachód poprowadzona została nowym śladem po północno-zachodniej i zachodniej stronie Bielska Podlaskiego.

W ramach zadania powstał węzeł Bielsk Podlaski Północ, zapewniający połączenie z istniejącą DK19 (docelowo drogą wojewódzką) oraz węzeł Bielsk Podlaski Zachód, umożliwiający połączenie z drogą krajową nr 66. Wybudowano też 9 mostów i wiaduktów oraz 14 przepustów i przejść dla zwierząt. Dodatkowo przebudowany został odcinek DK66 o długości 2,6 km - od istniejącej DK66 w rejonie węzła Bielsk Podlaski Zachód do istniejącej DK19. Ten odcinek DK66 łączy się na istniejącej DK19 z południową obwodnicą Bielska Podlaskiego (też DK66) oddaną do ruchu 27 sierpnia br.

Inwestycję o wartości 326 mln zł zrealizowała firma Budimex. 

S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki

Droga ekspresowa S19 na odcinku od węzła Bielsk Podlaski Zachód do węzła Boćki poprowadzona została w nowym śladzie po zachodniej stronie Bielska Podlaskiego, równolegle do istniejącej DK19.

Na tym fragmencie powstał węzeł Boćki, na północ od tej miejscowości, na przecięciu z obecną DK19 (docelowo drogi wojewódzkiej). Wybudowano łącznie 11 mostów i wiaduktów (w tym 3 duże przejścia dla zwierząt nad drogą ekspresową) oraz 9 przepustów.

Zadanie o wartości 309,4 mln zł wykonał Strabag. 

S19 na Podlasiu

Obecnie w budowie jest jeszcze pięć odcinków S19 na terenie woj. podlaskiego:

  • Kuźnica – Sokółka Północ,
  • Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód,
  • Deniski – Haćki,
  • Boćki – Malewice,
  • Malewice – Chlebczyn.