Polacy i badania techniczne samochodów. Dane pokazują, ile aut ich nie przechodzi
W 2021 r. w Polsce 2,3 proc. pojazdów nie zostało dopuszczonych do ruchu — wynika z analizy serwisu autobaza.pl. W Niemczech ta liczba jest zdecydowanie większa.
Jak wskazał analityk serwisu Marek Trofimiuk, z danych bazy CEPiK wynika, że po przeprowadzeniu w 2021 r. 18 mln 645 tys. 953 przeglądów okresowych, 18 mln 208 tys. 873 skończyło się podbitym dowodem rejestracyjnym, co daje pozytywny wynik w 97,7 proc. przypadków.
"Dla porównania, z danych firm ADAC, Dekra czy TUV wynika, że w Niemczech co piąty pojazd nie przechodzi za pierwszym razem badania technicznego"
- podkreśla ekspert cytowany przez portal businessinsider.com.pl.
Polecany artykuł:
Portale zawracaj uwagę na fakt, iż cena za wykonanie badania jest niska, co sprawia, że diagności muszą rywalizować o klientów. "Nie sprzyja to wzrostowi rygoru podczas badania, a raczej przymykaniem oczu na pewne usterki. Jeżeli diagnosta okaże się zbyt surowy, klient pojedzie do innej stacji, gdzie jego dowód rejestracyjny zostanie uzupełniony o niezbędną pieczątkę" – wyjaśnił Trofimiuk.
Przeglądy aut w Niemczech
w 2021 roku w Niemczech badań technicznych nie przeszło ok. 20 proc. aut.
Zwrócono uwagę, że średni w Niemczech samochód jest młodszy o 4,5 roku od jeżdżącego po Polsce. "Biorąc to pod uwagę, to w Polsce powinien być wyższy procent pojazdów, które mają problem z pozytywnym przejściem badania technicznego, a jest na odwrót" – powiedział ekspert.